Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Sağlığı ve Güvenliği Hukuku | İSG 502 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun konusu ve temel kavramlarını kavrayabilme |
2. İSG'nin tarihsel gelişimi konusunda bilgi sahibi olma |
3. İşyerinde işçinin İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki haklarını ve sorumluluklarını anlayabilme |
4. İşyerinde işverenin İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki yükümlülüklerini anlayabilme |
5. İSG hakkındaki ulusal ve uluslararası mevzuata hakim olabilme |
6. Çeşitli meslek gruplarına yönelik risk değerlendirmesi yapabilmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu başta olmak üzere, ilgili başlıca kanunlar olan 4857 sayılı İş Kanunu ve 5510 sayılı Sosyal Güvenlik Kanunu’nun incelenmesi, bu çerçevede işçi ve işverenin iş güvenliğine ilişkin karşılıklı hak ve yükümlülükleri, aykırı davranış halinde karşılıklı talep hakları ile kamusal yaptırımlar, iş kazası ve meslek hastalıklarının hukuki boyutları inceleme konusu yapılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İSG Kavramı ve Önemi |
2 | İSG'nin Temel İlkeleri |
3 | İSG'nin Türkiye'de ve Dünya'da Tarihsel Gelişimi |
4 | İSG'nin Uluslararası Kaynakları/Mevzuat |
5 | İSG'nin Ulusal Kaynakları/Mevzuat |
6 | 6331 Sayılı İSG Kanunu'nun Amacı, Kapsamı ve Temel Kavramlar |
7 | İşverenin Genel Yükümlülükleri (işçiyi koruma, önlem alma, eğitim verme, bilgilendirme) |
8 | Öğrenci Sunumları / Ara Sınav |
9 | İşverenin İşyeri Organizasyon Yükümlülüğü (İSG Kurulu, İSG Birimi) |
10 | Çalışanların Yükümlülükleri |
11 | İSG' de Sorumluluk I (İş Kazaları) |
12 | İSG'de Sorumluluk II (Meslek Hastalıkları) |
13 | Ulusal İSG Konseyi |
14 | Denetim ve İdari Yaptırımlar |
|
Kaynaklar: |
1. 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
2. EKMEKÇİ, Ö.,(2005). 4857 sayılı İş Kanunu'na Göre İş Sağlığı ve Güvenliği Konusunda İşyeri Örgütlenmesi, Legal Yayıncılık, Hukuk Kitapları Serisi, No:58, İstanbul.
3. KILIÇ, L., (2006) . İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliğini Sağlama Hükümlülüğü ve Sorumluluğu, Yetkin Yayıncılık, Ankara.
4. YILMAZ, F., (2011). AB ve İş Sağlığı Güvenliği, Çasgem, Ankara.
5. ARICI, K., (1999). İsçi Sağlığı ve İş Güvenliği Dersleri, Ankara.
6. DEMİRBİLEK, T., (2005). İş Güvenliği Kültürü, Legal Yayıncılık, İzmir.
7. DEMİRCİOĞLU, M., (2006). Ulusal ve Uluslararası Hukukta İş Güvenliği Uzmanlığı, Beta Yayınevi, İstanbul.
8. AKPINAR, T.,(2013) İş Sağlığı ve İş Güvenliği, Ekin Basımevi, Bursa. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
14 haftalık akademik yarıyıl boyunca haftada 3 saatlik anlatım, sunum ve görsel tanıtımlarla ders ilerler. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Temel mühendislik, hukuk, yönetim, iş güvenliği ve işçi sağlığı konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak | 0 |
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme,ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | 0 |
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini etkin kullanabilmek | 0 |
4 | Mesleki ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takım çalışmalarında sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | 0 |
5 | Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk ve mesleki etik bilincine sahip olmak | 0 |
6 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak | 0 |
7 | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak | 0 |
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim olmak | 0 |
9 | Yaşam boyu öğrenme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahip olmak | 0 |
10 | Mesleğin gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olmak. | 0 |