Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Felsefe Üzerine Düşünmek | IAGR 534 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Felsefi kavramların mimari düşünce üzerindeki etkisini analiz eder. |
2. Etik, estetik ve politik boyutlarıyla yapılı çevreyi değerlendirebilir. |
3. Mimari teorileri ve felsefi yaklaşımları karşılaştırarak eleştirel bakış geliştirir. |
4. Felsefi düşünceyi tasarım pratiğine entegre etme becerisi kazanır. |
5. Mimari eleştiri üretirken düşünsel derinlik ve bağlamsal farkındalık geliştirir. |
6. Kuram temelli yaratıcı kavramsallaştırma ve tasarım geliştirme yapar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, felsefe ve mimarlık teorisi arasındaki kesişimin kapsamlı bir incelemesini sunmaktadır. Bir dizi tematik tartışma, felsefi araştırma ve önde gelen mimar ve düşünürlerin vaka çalışmaları aracılığıyla öğrenciler, felsefi kavramların mimari ilkeleri, tasarım metodolojilerini ve yapılı çevreleri nasıl şekillendirdiğine dair derin bir anlayış geliştireceklerdir. öğrencilere felsefe ve mimarlık pratiği arasındaki zengin etkileşimi keşfetmeleri için fırsat sunar. Öğrenciler, mimari teori ve tasarımın felsefi temellerini eleştirel bir şekilde inceleyerek, yapılı çevrenin etik, estetik ve varoluşsal boyutlarına ilişkin incelikli bir anlayış geliştirecek, onları karmaşık zorlukların üstesinden gelmeye ve meslek alanına anlamlı katkıda bulunmaya hazırlayacaklardır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mimarlık Kuramına Giriş ve Felsefi Temeller |
2 | Mekan ve Yer Felsefesi |
3 | Mimarlıkta etik |
4 | Estetik ve Mimari İfade |
5 | Mimarlık ve Teknoloji |
6 | varoluşçuluk ve Tasarım Felsefesi |
7 | Mimarlıkta Göstergebilim |
8 | Tasarım Psikolojisi ve Çevre Algısı |
9 | Politika ve Yapılı Çevre |
10 | Mimarlıkta Fenomenoloji |
11 | Mimari Eleştiri ve Teori |
12 | Bellek, Kimlik ve Mimarlık |
13 | Teoriyi Tasarım Pratiğine Bütünleştirmek (Bölüm 1: Kavramsallaştırma ve Fikir Oluşturma) |
14 | Teorinin Tasarım Pratiğine Entegre Edilmesi (Bölüm 2: Tasarım Geliştirme ve İyileştirme) |
|
Kaynaklar: |
• Loos, Adolf. "Ornament and Crime."
• Schopenhauer, Arthur. "The World as Will and Representation."
• Ruskin, John. "The Seven Lamps of Architecture" and "The Stones of Venice."
• Langer, Susanne. "Feeling and Form" and "Mind: An Essay on Human Feeling."
• Zumthor, Peter. Atmospheres: Architectural Environments. Surrounding Objects. Birkhäuser Architecture, 2006.
• Gehry, Frank. Selected writings or monographs on his work.
• Calatrava, Santiago. Selected writings or monographs on his work.
• Piano, Renzo. Selected writings or monographs on his work.
• Bernard Tschumi, Architecture and Disjunction |
|
Diğer Kaynaklar: |
• "The Republic" and "Politics" by Plato and Aristotle
• "Critique of Judgment" by Immanuel Kant
• "Building Dwelling Thinking" by Martin Heidegger
• "Ten Books on Architecture" by Vitruvius
• "Towards a New Architecture" by Le Corbusier
• "The Poetics of Space" by Gaston Bachelard
• "Phenomenology of Perception" by Maurice Merleau-Ponty
• "Getting Back into Place" by Edward Casey
• "Tadao Ando: Conversations with Students" by Tadao Ando
• "Questions of Perception: Phenomenology of Architecture" by Steven Holl
• "Zaha Hadid: Form in Motion" by Patrik Schumacher |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim Yöntemleri
1. Anlatım-Sunuş
2. Tartışma-Buluş
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Soru - Cevap
3. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret) |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Ödev | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 3 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 2 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 3 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 1 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 0 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 2 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 3 |