PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tarihi Binaların ve Çevresinin Analizi ve DeğerlendirilmesiIAGR 5213 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Restorasyon projeleri için ön koşul olan yapı analiz yöntemlerinin öğrenilmesi.
2. Restitüsyon ve restorasyon projelerine başlamadan önce yapılması gereken detaylı kayıt, dokümantasyon ve analiz yöntemlerinin öğrenilmesi.
3. Restorasyon proje ve uygulamalarının iç mekanlarını bilinçli ve kusursuz bir şekilde kontrol edebilme, denetleyebilme ve eleştirebilme yeteneği.
4. İç mekan yapı analizi yapabilme yeteneği kazanılması.
5. Tarihi yapıların mekanlarının, yapı elemanlarının ve malzemelerinin nitel ve nicel yönlerinin bilgisayar destekli değerlendirilmesini yapabilme becerisi.
6. Tarihi yapıların iç mekanlarında meydana gelen değişiklik ve bozulmaların nedenlerini ve sonuçlarını belirleyebilme yeteneği.
7. Tarihi yapıların iç mekanlarının değişim-bozulma haritalarını hazırlama becerisi
8. Toplanan verileri analiz etme, çeşitli bilgi ve fikirleri sentezleme ve bulguları yorumlama yeteneği; ve bunları iç mimari tasarım sürecinde kullanma yeteneği
9. Yapılı çevrenin genel anlayışını, gereksinimlerini ve kurallarını tanımlayabilme yeteneği.
10. Tasarım fikirlerini, analizlerini, bulgularını, önerilerini ve değerlendirmelerini uygun görsel medya ile sunabilme ve gerektiğinde raporlayabilme becerisi.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Tarihi yapılar ve hatta yakın zamanda inşa edilmiş yapılar mimari bir nitelik taşımanın yanı sıra fiziksel özellikleri, işlevi, ait olduğu toplumun yaşam biçimi, mimari anlamı, strüktürü, toplumsal yapısı ve iklim, topoğrafya, jeoloji ve yapılı çevre gibi çevreye verilen yerel tepkiler hakkında da birçok bilgi içerir. Bu değerler, bu binaları kültürel miraslarının bir parçası haline getirir, bu nedenle korunmalıdırlar. Bu bakış açısına uygun olarak, tarihsel/kültürel açıdan değerli bir yapılı çevrenin, gelecekteki değişim ve bozulmalara veya restorasyonlara yardımcı olmak için uluslararası kurallara göre analizi ile ilgili yöntemler derste işlenir, anlatılır ve uygulamalar üzerinden tartışılır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bibliyometrik analiz, kaynakların bulunması, güncel grafik belgeleme ve ölçüm yöntemleri hususunda yapay zeka kullanılır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ders konusu ve uygulamasının tanıtımı
2Koruma ve restorasyon teorisine giriş + tartışma
3“The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook” kitabı takip edilerek ders anlatımı
4“The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook” kitabı takip edilerek ders anlatımı
5“Visual Investigation Techniques of Monumental Buildings Case Study: Archangles Church” kitabı takip edilerek ders anlatımı
6“Visual Investigation Techniques of Monumental Buildings Case Study: Archangles Church” kitabı takip edilerek ders anlatımı
7Teknik Çözümleme / Ölçüm Gereçlerin Tanıtılması, Ölçümde Kullanılan Teknikler, Plan, Kesit ve Cephe Ölçüm Teknikleri, Gerekli Ölçeklerde Rölöve Çizimi Hazırlanması
8Rölövesi verilen bir tarihi yapının rölöve, fotoğraf, arazi çalışması ölçü ve krokilerilerini kapsayan dokümanların sistematik çözümleme yapılması amacıyla öğencilere verilerek açıklama yapılması
9Rölövesi verilen tarihi yapının analitik tanımlamasının yapılması
10Rölövesi verilen tarihi yapının plan ve plan elemanlarının sistematik analizi. Rölövesi verilen tarihi yapının taşıyıcı ve taşıyıcı olmayan mimari elemanların sistematik analizi Rölövesi verilen tarihi yapının değişim ve bozulma analiz haritalarının hazırlaması
11Rölövesi verilen tarihi yapının restitüsyonda kaynak kullanımı analizleri ve restitüsyon önerilerinin hazırlanması
12İncelenen yapının hazırlanan analiz ve restitüsyon çalışmalarına yönelik eleştiriler
13Ara çalışmaların teslimi ve sunumu. Ara çalışmalar üzerine eleştiriler
14Alan çalışmalarının teslimi ve sunumu. Alan çalışmaları üzerine eleştiriler
 
Kaynaklar:
Yazar: Simmons, L. H, Başlık: The Architect’s Remodeling, Renovation & Restoration Handbook New York, USA,1989 Yazar: RICS professional guidance, global Başlık: Measured surveys of land, buildings and utilities Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS), 2014, ISBN 978 1 78321 064 0
 
Diğer Kaynaklar:
Yazar: Maryland Historical Trust Maryland Dep. of Planning Başlık: Standards and Guidelines for Architectural and Historical Investigations in Maryland Maryland Historical Trust, 2019, Standard and Guide Yazar: ICOMOS Başlık: Principles For The Analysis, Conservation And Structural Restoration Of Architectural Herıtage https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/structures_e.pdf, 2003 Yazar: England Başlık: Understanding Historic Buildings - A Guide to Good Recording Practice YEM, Yayınevi, 2016.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat olan ders yüz yüze verilmektedir. Dersler, görsel materyallerle desteklenmektedir Öğretim politikası teorik materyalin anlatımı ve konuların öğrencilerle tartışılması, araştırma ve alan çalışmalarına dayanmaktadır. Araştırma ve alan çalışmaları üzerine dönem ödevleri hazırlamada bilgisayar kullanımı teşvik edilmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Araştırma1%30
Dönem Ödevi1%50
Sözlü Sunum1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme.4
2Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme.4
3Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme.4
4İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme.4
5İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme.4
6İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme.4
7En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.4