Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarımda Karar Süreci | IAGR 504 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Karar verme süreçlerinin teorik temellerini anlamak |
2. Tasarım kararlarını etkileyen bilişsel önyargıları ve buluşsal yöntemleri belirlemak |
3. Tasarım bağlamlarında etkili karar vermeye yönelik stratejiler geliştirmek |
4. Tasarım kararlarını bilgilendirmek için farklı disiplinlerden gelen bilgileri sentezlemek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, teorik temelleri, bilişsel önyargıları, etik hususları ve pratik uygulamaları kapsayan tasarımdaki karar süreçlerine kapsamlı bir genel bakış sağlar. Ayrıca tasarım bağlamında karar verme süreçlerinin teorik temellerini araştırır. Öğrenciler çeşitli karar verme modellerini, bilişsel önyargıları ve tasarım seçimlerini etkileyen faktörleri inceleyeceklerdir. Kararların tasarım sonuçlarını nasıl şekillendirdiğini anlamak için vaka çalışmalarının eleştirel analizi ve tartışılmasına vurgu yapılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tasarımda Karar Sürecine Giriş |
2 | Karar Vermenin Teorik Temelleri |
3 | Tasarıma Karar Vermede Bilişsel ve Önyargılar |
4 | Tasarımda Buluşsal Yöntemler ve Önyargılar |
5 | Karmaşık Tasarım Ortamlarında Analitik Hiyerarşi Süreci |
6 | Tasarım Kararlarında Duygu ve Etkisi |
7 | Tasarım Ekiplerinde Grup Karar Verme |
8 | Tasarıma Karar Vermede Etik Hususlar |
9 | Tasarıma Karar Vermede Kültürel Etkiler |
10 | Sürdürülebilirlik ve Tasarıma Karar Verme |
11 | Tasarım için Karar Destek Sistemleri |
12 | Tasarım Karar Vermede Gelecekteki Eğilimler |
13 | Yenilik ve Yaratıcılıkta Karar Verme |
14 | Sentez ve Yansıma |
|
Kaynaklar: |
"Design Thinking: Integrating Innovation, Customer Experience, and Brand Value" by Thomas Lockwood
"Designing for Emotion" by Aarron Walter
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Simon, H. A. (1969). The Sciences of the Artificial. MIT Press.
Buchanan, R. (1992). Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, 8(2), 5-21.
Cross, N. (2006). Designerly ways of knowing. Springer. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim Yöntemleri
1. Anlatım-Sunuş
2. Tartışma-Buluş
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Soru - Cevap
3. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret) |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sunum | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Veri toplama, analizi ve yorumlama (Y.Lisans/Doktora) | 5 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme. | 2 |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme. | 2 |
3 | Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme. | 4 |
4 | İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme. | 1 |
5 | İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme. | 0 |
6 | İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme. | 1 |
7 | En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. | 2 |