Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Anayasa Yargısı | HUK 544 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Anayasa yargısının hukuki temellerini ve tarihi gelişimini kavrama. |
2. Anayasa Mahkemesi kararlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma. |
3. Hukuk devleti ve anayasal denetim mekanizmalarının işleyişini eleştirel bir perspektifle değerlendirebilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, anayasa yargısının temel kavramlarını, işleyiş mekanizmalarını ve hukuk devleti ilkesiyle ilişkisini derinlemesine incelemek amacı taşır. Öğrencilere, Anayasa Mahkemesinin kararlarının değerlendirilmesi ve eleştirel analiz yeteneği kazandırılması hedeflenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Anayasa yargısı kavramı ve Anayasa yargısının gelişimi |
2 | Anayasa Mahkemesinin görevleri |
3 | Anayasa Mahkemesinin denetimine tabi olan ve olmayan normlar |
4 | Anayasa Mahkemesinin denetiminin kapsamı ve şekilleri |
5 | Anayasa Mahkemesi kararlarının niteliği ve Mahkemenin çalışma usulü |
6 | Bireysel başvuru- genel bilgi |
7 | Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru yetkisinin kapsamı |
8 | Anayasa Mahkemesinde bireysel başvuruları inceleyen Birimler |
9 | Bireysel başvurunun şekli şartları |
10 | Bireysel başvurunun maddi şartları |
11 | Bireysel başvurunun süresi ve bireysel başvuruların yapılması |
12 | Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuruda verdiği Kararlar |
13 | Bireysel başvuru bağlamında Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Anayasa Mahkemesi ilişkisi |
14 | Karar incelemesi |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Tartışma ve makale yazımı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 3 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 2 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 2 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 0 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 0 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 0 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |