Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Haksız Fiil Sorumluluğu | HUK 542 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Borçlar hukukunun temel kavramlarına aşinalık kazanmak |
2. Haksız fiil sorumluluğunu teorik çerçevede anlamlandırmak |
3. Haksız fiil sorumluluğuna ilişkin güncel yargı kararlarını öğrenmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Borçlar Hukuku’nun en önemli konularından birini oluşturan ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda da ayrıntılı bir yer bulan haksız fiil sorumluluğunun incelenmesi bu dersin temel konusunu oluşturmaktadır. Bu ders kapsamında genel olarak haksız fiilden doğan sorumluluk kavramı ve unsurları, zararın ve tazminatın kapsamı ile ödeme biçiminin belirlenmesinin incelenmesi hedeflenmektedir. Özellikle ölüm ve bedensel zararlarda maddi ve manevi tazminatın belirlenmesinde benimsenen düzenlemeler (destekten yoksun kalma tazminatı, genel olarak kusursuz sorumluluk halleri, tehlike sorumluluğu, özen sorumluluğu kapsamında adam çalıştıranın sorumluluğu, hayvan bulunduranın sorumluluğu, yapı malikinin sorumluluğu vb.) ders kapsamındaki inceleme alanlarını oluşturmaktadır. Ayrıca sebeplerin yarışması, geçici ödemeler, rücu ilişkileri ve zamanaşımı gibi hususlar da ders kapsamında inceleme alanı bulacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken yapay zeka kullanılmamaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Borçlar Hukukunda Sorumluluk Kavramı |
2 | Kusurlu - Kusursuz Sorumluluk Ayrımı |
3 | Genel Olarak Haksız Fiil Sorumluluğu |
4 | Haksız Fiilin Unsurları: Fiil - I |
5 | Haksız Fiilin Unsurları: Fiil - II |
6 | Haksız Fiilin Unsurları: Maddi Zarar |
7 | Haksız Fiilin Unsurları: Manevi Zarar |
8 | Haksız Fiilin Unsurları: Uygun İlliyet Bağı |
9 | Haksız Fiilin Unsurları: İlliyet Bağını Kesen Faktörler |
10 | Haksız Fiilin Unsurları: Kusur |
11 | Haksız Fiilin Unsurları: Hukuka Aykırılık |
12 | Haksız Fiilin Unsurları: Hukuka Aykırılığı Ortadan Kaldıran Faktörler |
13 | Güncel Yargıtay Kararları Işığında Haksız Fiil Sorumluluğunun Uygulaması |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Fikret Eren, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Yetkin Yayınevi
Hasan Tahsin GÖKCAN, Haksız Fiil Sorumluluğu ve Tazminat Hukuku, Seçkin Yayınevi |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Projesi | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 3 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 3 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 2 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 3 |