PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Envanter TeorisiIE 5133 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Envanter modelleri, sınırlamaları ve çözümleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak
2. Envanter modelleri bilgisini uygulama becerisi kazanmak
3. Sayısal modelleme ve envanter sistemlerinin analizi hakkında bilgi sahibi olmak.
4. Stokastik envanter problemlerini, çok maddeli, çok seviyeli sistemleri ve çeşitli stoklama kararları seviyeleri arasındaki etkileşimleri kavrama
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, stok yönetimi teorisindeki klasik modelleri ve bu modellere yönelik genişlemeleri kapsamaktadır. Hem deterministik hem de stokastik stok modelleri, özellikle stokastik modellere vurgu yapılarak, teorik bir bakış açısıyla incelenecektir. Stok maliyetleri; EOQ modeli ve bu modele yönelik genişlemeler; sabit veya değişken yeniden sipariş aralıkları ve teslimat süreleri ile deterministik ve stokastik modeller; çok kademeli (multi-echelon) modeller; bazı stok modelleri için sezgisel (heuristic) çözümler ders kapsamında ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yok
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Stok Teorisine giriş, stok maliyetleri
2Tek Aşamalı Sistemler: Deterministik Parti Büyüklüğü (EOQ, EPQ, miktar indirimleri)
3Tek Aşamalı Sistemler: Deterministik Parti Büyüklüğü Modelleri (yoksatma, zamanla değişen talep)
4Tek Aşamalı Sistemler: Yeniden sipariş noktası (sürekli ve periyodik gözden geçirme)
5Tek Aşamalı Sistemler: Satış kaybı, stokastik temin süreleri
6Tek Aşamalı Sistemler: Sipariş büyüklüğü ve yeniden sipariş noktasının birlikte eniyilenmesi
7Koordine Sipariş: üretim düzgünleştirme
8Çok Aşamalı Sistemler: Ortak yenileme
9Çok Aşamalı Sistemler: Sipariş politikaları
10Çok Aşamalı Sistemler: Parti Büyüklüğü
11Çok Aşamalı Sistemler: Parti Büyüklüğü
12Çok Aşamalı Sistemler: yeniden sipariş noktası (The Clark-Scarf Model)
13Çok Aşamalı Sistemler: yeniden sipariş noktası ve diğer modeller
14Çok Aşamalı Sistemler: yeniden sipariş noktası ve diğer modeller
 
Kaynaklar:
• Zipkin, P. H. (2000). Foundations of Inventory Management. McGraw-Hill. ISBN: 0-256-11379-3. • Axsäter, S. (2015). Inventory Control (3rd ed.). Springer. ISBN: 978-3-319-15728-3. • Porteus, E. L., & Taha, H. A. (2002). Foundations of Stochastic Inventory Theory. Stanford University Press. ISBN: 978-0804743990.
 
Diğer Kaynaklar:
• Muckstadt, J. A., & Sapra, A. (2010). Principles of Inventory Management: When You Are Down to Four, Order More. Springer. ISBN: 978-0387244921.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Derslerde öğretim elemanı sadece seçilmiş önemli kavramları ve noktaları işleyecektir. Derslerde sunulan materyallere aşina olmak ve sınıf içi tartışmalara katılmak için, öğrencilerin yeni ders öncesindeki derslerde yer alan materyalleri okuması beklenir. Öğrenciler derse hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacak ve tartışmadan faydalanacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%30
Ara Sınav1%30
Proje1%10
Final Sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.3
2Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.2
3Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular.2
4Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.3
5Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.3
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.0
7Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.0
8Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.3