Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kesikli Optimizasyon Yöntemleri | IE 511 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kesikli eniyileme temelleri hakkında daha fazla bilgi ve anlama yeteneği |
2. Kesikli eniyileme modelleri oluşturma ve analiz etme becerisi |
3. Kesikli eniyileme problemleri için optimalite ve çokyüzlü (polyhedral) teori hakkında bilgi |
4. Dal-sınır, kesme düzlemi, Lagrange gevşetmesi ve ayrışım algoritmaları gibi eniyileme yöntemlerini uygulama becerisi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 501 (önkoşul) |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Tam sayılı ve karışık tamsayılı programlama. 0-1 programlama. Kesen düzlemler ve çok yüzlü yaklaşım. Dal-sınır yöntemleri. Lagrange gevşemesi. Ayrışım yöntemleri. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tamsayılı programlamaya giriş: tamamen tamsayılı programlama, karma tamsayılı programlama ve ikili tamsayı programlama |
2 | Eniyilik, gevşetme ve sınırlar |
3 | Doğrusallaştırma ve modelleme ile ilgili püf noktaları ve yöntemler |
4 | Modellerin yapıları (tamamen birbelirteçli matrisler, uygulamalar) |
5 | Dal sınır yöntemi |
6 | Dal sınır yöntemi |
7 | Çokyüzlü teorisi |
8 | Çokyüzlü kuramı: Geçerli eşitsizlikler |
9 | Çokyüzlü kuramı: Geçerli eşitsizlikler |
10 | Çokyüzlü kuramı: Kesme düzlemi yöntemi |
11 | Ayrışım Yöntemleri: Lagrangian gevşetmesi ve eşterslik |
12 | Ayrışım Yöntemleri: Bender ayrışım yöntemi |
13 | Ayrışım Yöntemleri: Dantzig-Wolfe ayrışım yöntemi |
14 | Ayrışım Yöntemleri: Sütun üretim yöntemleri (dal-değer) |
|
Kaynaklar: |
Wolsey, Laurence A., Integer Programming 2nd ed., Wiley, 2020. Print ISBN: 9781119606536 Online ISBN: 9781119606475
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Nemhauser, George L. and Wolsey, Laurence A., Integer Programming and Combinatorial Optimization, Wiley, 1999. Print ISBN: 9780471828198 Online ISBN: 9781118627372
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat yüz yüze ders |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 2 |
2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 1 |
4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 2 |
5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 0 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 0 |
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 0 |
8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |