| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Stokastik Süreçler | IE 502 | | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Olasılıksal süreçlerin modellenmesinde rassal değişken kullanım bilgisi |
| 2. Stokastik süreçler bilgisi |
| 3. Kesikli zaman Markov zincirlerini modelleme ve analiz yeteneği |
| 4. Poisson süreçler bilgisi |
| 5. Yenilenme kuramının ve uygulamalarının anlaşılması |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Olasılık teorisine giriş; rassal değişkenler; dağılımlar, beklenen değer ve varyans; koşullu dağılım; stokastik süreçlere giriş; kesikli-zamanlı Markov zincirleri; üstel dağılım ve Poisson süreçleri; yenileme teorisi. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Olasılık kuramına giriş, Rassal değişkenler, Olasılık uzayı |
| 2 | Kesikli rassal değişkenler: dağılımları, özellikleri, beklenen değerleri ve değişkenlikleri |
| 3 | Sürekli rassal değişkenler: dağılımları, özellikleri, beklenen değerleri ve değişkenlikleri |
| 4 | Bileşik dağılımlar, koşullu olasılık ve koşullu beklenen değer |
| 5 | Stokastik süreçlere giriş |
| 6 | Markov zincirleri: Dönüşlülük/Geçişlilik analizi, Chapman-Kolmogorov denklemleri |
| 7 | Markov zincirleri: durum sınıflandırması, limit olasılıkları |
| 8 | Markov zincirleri: geçici durumlarda harcanan zamanın beklenen değeri, yutma olasılıkları ve yutan zincirler |
| 9 | Markov zincirleri uygulamaları |
| 10 | Üssel dağılım ve Poisson süreci |
| 11 | Poisson sürecinde birleştirme ve ayrıştırma |
| 12 | Homojen olmayan Poisson süreci, bileşik Poisson süreci |
| 13 | Yenilenme kuramı |
| 14 | Yenilenme kuramı uygulamaları |
| |
| Kaynaklar: |
| Sheldon M. Ross, Introduction to Probability Models, 10th Edition, Elsevier, 2010. (978-0-12-375686-2) |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| (1) Mark A. Pinsky and Samuel Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, 4th Edition, Elsevier, 2011. (978-0-12-381416-6)
(2) Sheldon M. Ross, Stochastic Processes, 2nd Edition, Wiley, 1996 (0-471-12062-6)
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| 3 saat teorik ders |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 5 | %30 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 5 | 10,00 | 50,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 3 |
| 2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
| 3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 1 |
| 4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 2 |
| 5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 0 |
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 0 |
| 8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |