Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Siyaset ve Edebiyat | PSI 532 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Siyaset bilimi tartışmalarında edebiyatın rolü. |
2. 2. Siyaset ve edebiyat arasındaki ilişkinin öğrenilmesi. |
3. 3. Bir alt-disiplin olarak siyaset ve edebiyat hakkında bilgi edinmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
‘Siyaset ve Edebiyat’ dersiyle siyaset bilimi öğrencilerinin bakış açılarının genişletilmesi amaçlanmaktadır. Edebiyatın siyaset, siyasetin de edebiyat üzerindeki etkisinin incelenmesiyle katılımcılar siyasi kavramlara farklı yaklaşımlar geliştirme imkanına kavuşacaktır. Ağırlıklı olarak, dönem romanlarının incelenmesiyle, öğrenciler, modern toplumun ürettiği siyasi kavram ve kurumların bireyin modern dünyasına ne şekilde yansıdığını inceleyecektir. Yaşamış oldukları dönemin tanıkları olan Goethe, Kafka, Dostoyevski, Orwell, Oğuz Atay ve Orhan Kemal gibi yazarların eserlerinin incelenmesiyle öğrenciler edebiyatın dönüştürücü potansiyelini kullanarak siyasetin sınırlarının yeniden düşünülmesini öğrenecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Siyaset-Edebiyat İlişkisi |
2 | Modern İktidarın Oluşumu I: Faust- Goethe, Dönüşüm- Kafka, Dava- Kafka |
3 | Modern İktidarın Oluşumu II: Faust- Goethe, Dönüşüm- Kafka, Dava- Kafka |
4 | İktidar ve Birey I: Anayurt Oteli- Yusuf Atılgan, Tutunamayanlar- Oğuz Atay, Bereketli Topraklar Üzerinde- Orhan Kemal |
5 | İktidar ve Birey II: Anayurt Oteli- Yusuf Atılgan, Tutunamayanlar- Oğuz Atay, Bereketli Topraklar Üzerinde- Orhan Kemal |
6 | İktidarın Sınırları, İtaat ve Özgürlük: Küçük Prens- A. Saint D. Exupery, Antigone- Sophokles, Otomatik Portakal- Anthony Burgess |
7 | Ara Sınav |
8 | Rejimler (Ütopya Distopya) I: 1984- George Orwell, Biz- Yevgeni Zamyatin, Sineklerin Tanrısı- W. Golding |
9 | Rejimler (Ütopya Distopya) II: Fahrenheit 451- Ray Bradbury, Mülksüzler- Ursula K. Le Guin, Uyandığında- Hillary Jordan |
10 | Toplumsal Cinsiyet, Siyaset ve Edebiyat: Gece ve Gündüz- V. Woolf, Tante Rosa- S.Soysal, Sevgili Arsız Ölüm- Latife Tekin |
11 | Bireysel Adalet, Toplumsal Adalet ve İktidarın Adaleti (Hukuk) I: Suç ve Ceza- Dostoyevski, Venedik Taciri- W. Shakespeare, Sefiller- V. Hugo |
12 | Bireysel Adalet, Toplumsal Adalet ve İktidarın Adaleti (Hukuk) II: 47’ler- Füruzan, Reis Bey- N. Kısakürek, Mekruh Kadınlar Mezarlığı- A. Kutlu |
13 | Şiir ve Siyaset: Seçilmiş Kantolar- E. Pound, Külliyat- W. Blake, Büyük Saat- T. Uyar, Monna Rosa IX.- S. Karakoç |
14 | Final Sınavı |
|
Kaynaklar: |
Marc Fumaroli Edebiyat Cumhuriyeti Dost Kitabevi
Umberto Eco Yanlış Okumalar Can Yayınları 2016
Eagleton, Jameson, Said Milliyetçilik, Sömürgecilik ve Yazın Kabalcı Yayınevi 1993
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Franz Kafka, Dönüşüm, Can Yayınları, 2001
Franz Kafka, Dava, Can Yayınları, 2011
A Saint D. Exupery, Küçük Prens, Fom Kitap, 2016 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze sözlü anlatım yoluyla öğrencilerin bilgilendirilmesi. Dönem boyu verilen okumalar ve yazılı ödevler aracılığıyla öğrencilerin analitik olduğu kadar yaratıcı yetilerinin de geliştirilmesi. Ders katılımın sağlanmasıyla dersi içi tartışmaların özendirilmesi. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %20 |
Proje | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |