| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Vernaküler Mimari : Süreklilik ve Değişim | ARCH 518 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Farklı araştırma yöntemlerini kullanma becerileri |
| 2. Bilgiye ulaşma, sentezleme ve yorumlama becerileri |
| 3. Eleştirel bakış |
| 4. Akademik yazım ve sunum teknikleri |
| 5. Vernaküler mimari ve geleneksel doku, kültürel ve sosyal sürdürülebilirlik üzerine derin bilgi |
| 6. Mimarlık ve Mimarlık Tarihi alanlarında yeni yaklaşımlar ve disiplinlerarası çalışmalar konusunda güncel bilgi |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu derste, vaka çalışması için seçilen bir bölge üzerinden, kendine özgü doğal, kültürel ve tarihi çevrelerde, vernaküler mimari ve geleneksel dokunun oluşumu ve gelişimi irdelenecek; süreklilik ve değişim sorgulanacak; kültürel ve sosyal sürdürülebilirlik üzerine tartışmalar yürütülecektir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Ders içeriği, iş yükü ve ölçme yöntemlerinin tanıtılması. Giriş. |
| 2 | Tanımlar (I): Vernaküler mimari, genious loci, yerel, geleneksel |
| 3 | Doğal Çevre ve Kaynaklar (I): Coğrafi yapı, topoğrafya ve iklimsel özellikler |
| 4 | Doğal Çevre ve Kaynaklar (II): Geleneksel yapı türleri ve yerleşim biçimleri |
| 5 | Tarihi ve Kültürel Bağlam (I) |
| 6 | Tarihi ve Kültürel Bağlam (II) |
| 7 | Tanımlar (II): Sosyo-kültürel sürdürülebilirlik, sürdürülebilir turizm, koruma-kullanma dengesi |
| 8 | Öğrenci ara sunumları ve tartışma |
| 9 | Gelenek ve Kopuş (I) |
| 10 | Gelenek ve Kopuş (II) |
| 11 | Gelecek Perspektifleri (I) |
| 12 | Gelecek Perspektifleri (II) |
| 13 | Gelecek Perspektifleri (III) |
| 14 | Öğrenci sunumları ve kapanış tartışması |
| |
| Kaynaklar: |
| - |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci ODTÜ Mimarlık Fakültesi 2007
Erzen, J. Çevre Estetiği Odtü Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim 2006
Norberg-Schulz, C. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli 1991
Rudofsky, B. Architecture Without Architects University of New Mexico Press 1987
Stea, D./Turan, M. Placemaking: Production of Built Environment in Two Cultures Aldershot 1993
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Bir dizi ders anlatımı/okumalar yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf tartışmalarına dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
| Aktiviteler | 1 | %55 |
| Ara Sınav | 1 | %35 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 45,00 | 45,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 100,00 | 100,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
| 2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
| 3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
| 4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
| 5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
| 6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
| 7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
| 8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
| 9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
| 10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
| 11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
| 12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
| 13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
| 14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
| 15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
| 16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |