Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Değişen Kentler, toplumlar ve Tasarım Uygulamaları | KENT 634 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel değişim süreçlerini tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamda kavramak. |
2. Değişen toplumsal yapıların mekansal karşılıklarını analiz etmek. |
3. Günümüz kentlerinde karşılaşılan mekansal sorunlara yenilikçi tasarım çözümleri geliştirmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, küresel değişimler, toplumsal dönüşümler ve teknolojik gelişmelerin kentler üzerindeki etkisini ve tasarım uygulamalarına yansımalarını ele alır. Sanayi devriminden dijital çağa kadar uzanan süreçte, kentlerin mekansal yapılarındaki ve toplumsal dinamiklerindeki değişimler tartışılır. Ders, hem teorik hem de uygulamalı olarak, değişen ihtiyaçlara ve taleplere yanıt veren güncel tasarım yaklaşımlarını ve pratiklerini irdelemeyi amaçlar. Öğrenciler, farklı dönemlerden örnekler üzerinden kentsel değişim süreçlerini analiz ederek, yeni tasarım stratejileri geliştirme becerisi kazanırlar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Kent, Toplum ve Tasarım İlişkisine Genel Bakış |
2 | Sanayi Devrimi ve Modern Kentin Doğuşu |
3 | Modernizm ve Kentsel Mekânın Yeniden Yapılandırılması |
4 | Modernizme Tepkiler: Eleştiriler ve Alternatif Arayışlar |
5 | Göç, Küreselleşme ve Kentlerin Dönüşümü |
6 | Postmodernizm ve Mekansal Anlatılar |
7 | Dijital Devrim: Akıllı Kentler ve Veri Mekanları |
8 | Ara Sınav / Vaka Analizi Sunumları Öğrenci sunumları: seçilen bir kent üzerinden değişim analizi. |
9 | Toplumsal Hareketler ve Mekansal Talepler |
10 | İklim Krizi ve Sürdürülebilir Tasarım Yaklaşımları |
11 | Afet Sonrası Kentler ve Yeniden Yapılanma |
12 | Kentsel Boşluklar ve Geçici Tasarım Uygulamaları |
13 | Yaratıcı Kentler ve Kültürel Endüstriler |
14 | Tartışma ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Castells, M. (1996). The rise of the network society (The Information Age: Economy, Society and Culture, Vol. 1). Blackwell Publishers.
Hall, P. (1998). Cities in civilization. Pantheon Books.
Sassen, S. (1991). The global city: New York, London, Tokyo. Princeton University Press.
Sennett, R. (1977). The fall of public man. Alfred A. Knopf.
Soja, E. W. (2000). Postmetropolis: Critical studies of cities and regions. Blackwell Publishers. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Koolhaas, R. (1994). Delirious New York: A retroactive manifesto for Manhattan. Monacelli Press.
Jacobs, J. (1961). The death and life of great American cities. Random House.
Lynch, K. (1960). The image of the city. MIT Press. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim politikası görsel ve yazılı materyaller ile desteklenen seminer dersleri aracılığıyla oluşacak bilgi birikimine ve pratik çalışmalara uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %5 |
Final Projesi | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |