| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Edebiyat, Bilim ve Teknoloji | ELL 652 | | 2 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. 1. Bilim ve teknoloji ile ilgili önemli edebi, sanatsal ve diğer metinler hakkında bilgi edinme; |
| 2. 2. Bilim ve teknolojiden etkilenen edebiyat çeşitleri ve bunların metinsel biçimleri hakkında çeşitli eleştirel perspektifler geliştirmek; |
| 3. 3. Seçilen metinler üzerine eleştirel, bilimsel yazılar üretmek. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Her dönemde, yazınsal metinler bilim ve teknolojide eşzamanlı gerçekleşen, gelişmelere gönderme yapar. Ayrıca, günümüzde bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler nedeniyle sosyal bilim öğrencilerinin de bu alanlarda yeterli bilgi birikimi edinmeleri ve kavramları öğrenmeleri gerekmektedir.
Bu ders bilim ve teknoloji tarihindeki bazı önemli gelişmeleri hem kendi kapsamı çerçevesinde hem de yazılı, görsel ve diğer metinlerde yansıtıldığı şekliyle araştırır. Dersin odağı çeşitli alanlardaki bilgiler olabilir: hastalık ve tedavinin evrimi (örn. Hippokrat’tan modern tıbba ve gen terapilerine, plasebo etkisine, alternatif tıbba); matematikteki gelişmeler (örn. Babilliler, Mısırlılar, Yunanlar ve Çinler ile Arap Dünyasından ve Avrupa Rönesansı kriptografisine, dizge kuramı ve yapay zekaya); evren modelleri (örn. Democritus’tan Gödel, Einstein, Feynman ve Hawking’e); insanın hayvan ve makinayla ilişkisi (örn. Descartes ve LaMettrie’ten Darwin, Lakoff, Pinker, Minsky, Tipler, Kurzweil’e ve bilişsel bilim ile transhümanist düşüncedeki gelişmelere); ya da bilim, kuşkuculuk ve hümanizm arasındaki bağlantılar (örn. Dawkins, Harris, Dennett, Hitchens, Shermer).
|
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler akademik becerilerini geliştirmek için üretken yapay zeka araçlarından yararlanabilirler, ancak yapay zeka teknolojilerinin etik olmayan kullanımı intihal olarak kabul edilir ve öğrenci akademik açıdan cezalandırılır. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Bilim, teknoloji ve edebiyat çalışmalarına giriş |
| 2 | Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması |
| 3 | Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması |
| 4 | Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması |
| 5 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
| 6 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
| 7 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
| 8 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
| 9 | Vize |
| 10 | Bilim ve teknolojideki seçilmiş konuların ve tarih-ötesi bağlamların tartışılması |
| 11 | Bilim ve teknolojideki seçilmiş konuların ve tarih-ötesi bağlamların tartışılması |
| 12 | Bilim ve teknolojideki seçilmiş konuların ve tarih-ötesi bağlamların tartışılması |
| 13 | Bilim ve teknolojideki seçilmiş konuların ve tarih-ötesi bağlamların tartışılması |
| 14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
| |
| Kaynaklar: |
| Okunacak metinler öğretim görevlisine bağlı olarak dönemden döneme değişiklik gösterebilir. Seçilen metinler öğrencilere öğretim görevlisi tarafından online veya fotokopi olarak sunulacaktır. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Yüz yüze ders anlatımı, sunular
Öğrencilerin derslerin yüzde 70 ine katılması beklenir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %50 |
| Proje | 1 | %50 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 5,00 | 70,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 7,00 | 7,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 10 | 2,00 | 20,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 3,00 | 6,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 18,00 | 18,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Öğrenciler edebi ve kültürel yapıtları inceleyerek yaratıcı olmayı, yeni bilgi ve anlama biçimleri üretmeyi öğreneceklerdir. | 2 |
| 2 | Öğrenciler araştırma alanlarıyla ilgili olan etik konularda aktif rol alacaklar, araştırma yöntemlerini kullanarak edebiyat ve kültür incelemeleri yapacaklardır. | 2 |
| 3 | Öğrenciler, ulusal ve uluslararası araştırma ve eğitim ortamlarında bilgilerini aktarmak suretiyle topluma hizmette bulunacaklardır. | 3 |
| 4 | Öğrenciler İngiliz edebiyatının dönemleri ve akımları ile edebi tür ve terimler konularında uzmanlaşacaklardır. | 3 |
| 5 | Öğrenciler çok kültürlülük, ırk, toplumsal cinsiyet ve sosyal sınıf gibi toplumsal konularda tartışma becerisini geliştirecektir. | 4 |
| 6 | Öğrenciler İngiliz Edebiyatı dışındaki edebiyatları da değerlendirebileceklerdir. | 4 |
| 7 | Öğrenciler edebiyat kuramlarıyla ilgili bilgilerini edebiyat ve kültür metinlerinin incelemesinde kullanacaklardır. | 4 |