PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tasarım SöyleşileriDSGN 6133 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Tasarım ve mimarlık alanını etkileyen aktörler ve düşünceleri hakkında farkındalık yaratmak
2. Farklı tasarım yaklaşımlarını değerlendirmek,
3. Farklı tasarım alanlarında yazılan akademik çalışmaları okuyup anlama ve sentezleme becerisini geliştirmek.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders tasarım dünyasındaki son anlayışları tartışmak için hazırlanmıştır. Farklı tasarım alanlarından tasarım söylemini ve üretimini etkileyen konuşmacılar; tasarımcılar, mimarlar, sanatçılar ve eleştirmenler, katılımcı bir inovasyon süreci yoluyla bu girişimin yaratılması için tasarım yaklaşımlarından bahsedecekler. Geleceği sadece bir olasılık olarak anlayabiliriz. Ama bu olasılık tasarımcıları derinden etkileyen bir şey. Onlar, ürünleri insanlık dünyasının maddi ve manevi biçimlerini tasavvur etmek için esası zorunlu olan yapımcılar, stratejistler, görselleştiriciler, rüya dokumacıları ve iletişimcilerdir. Günümüzde, sanat ve tasarım eğitimi için, yeni bilgi formlarını canlandırmak ve geleceğe yönelik öğretme, öğrenme ve uygulama biçimleriyle doğrudan ilişki kurmak en önemli konudur. Konuşmalar isimli ders yaratıcı çıktıyı, eleştiriyi ve piyasayı neyin harekete geçirdiğine dair bir içgörü veriyor.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenci çalışmasının herhangi bir bölümünün jeneratif bir AI aracı/LLM kullanılarak kopyalanmasına, literatür incelemesinin oluşturulmasına izin verilmez, çünkü bu dersin değerlendirme kriterlerine göre, öğrenci(ler) çalışmalarının öğrenciye özgü olması gerekmektedir ve çalışmanın doğruluğu, bütünlüğü ve geçerliliği öğrencinin sorumluluğudur. Ancak, standart akademik uygulama doğrultusunda, bu ders, AI araçları veya büyük ölçekli jeneratif modeller tarafından oluşturulan görseller hariç olmak üzere, akademik eleştiri ve tartışmanın bir parçası olarak açıklayıcı amaçlar için jeneratif AI örneklerinin kullanılmasına izin verir; bu örnekler, eğitmene sunulan herhangi bir metinde uygun şekilde işaretlenmeli ve biçimlendirme gereksinimlerine uygun şekilde tam olarak atıfta bulunulmalı ve referans gösterilmelidir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tasarımın farklı boyutlarına giriş: çok boyutlu düşünme
2Manfredo Tafuri ve eleştiri
3Diane Agrest ve mimari/tasarım temsiliyeti
4Bernhard Tschumi ve "Aşırı Mimarlık"
5Aldo Rossi ve "Mimarideki Fikir"
6Venturiler ve "Karmaşıklık/Çelişki"
7Le Corbusier ve Modernite
8Özet teslimi ve sunum
9Tadao Ando ve Eleştirel Modernizm
10Carlo Scarpa ve "Detaydaki Şiirsellik"
11Colomina ve 20. yy Mimarlığının geriplanındaki sağlık aforizmaları
12Zaman, Mekan ve Gündelik Yaşam
13Mimarlık ve Tasarımın Dijital Dönümü
14Vidler ve Modern Kültür
 
Kaynaklar:
TAFURI, Manfredo, 1974: L’architecture dans le boudoir: the language of criticism and the criticism of language, in The Sphere and the Labyrinth, Avant-gardes, and Architecture from Piranesi to the 1970s, CAMBRIDGE, MIT PRESS. Diana Agrest, 1977: Design versus Non-Design, in Architecture from Without Theoretical Framings for a Critical Practice, MIT Press, 1991, pp. 31-65. Diana Agrest, 1980: The City as a Place of Representation in Architecture from Without Theoretical Framings for a Critical Practice, MIT Press, 1991, pp.109-127. Bernard Tschumi: Architecture and Transgression Omar Khan, Dorita Hannah, 2008: Performance/Architecture An Interview with Bernard Tschumi, Journal of Architectural Education, pp. 52-58. Francesco Dal Co: Criticism and Design (Oppositions, 13), Oppositions Reader, Princeton Architectural Press, pp.155-174. Rafael Moneo, 19..: Aldo Rossi: The Idea of Architecture and the Modena Cemetery (Oppositions, 5), Oppositions Reader, Princeton Architectural Press, pp.105-134. Colin Rowe: Robert Venturi and the Yale Mathematics Building (Oppositions 6), in Oppositions Reader, Princeton Architectural Press, pp.135-154. Alan Colquhoun: Sign and Substance: Reflections on Complexity, Las Vegas, Oberlin (Oppositions 14), Oppositions Reader, Princeton Architectural Press, pp.176-187 Kurt W. Forster: Antiquity and Modernity in the La Roche- Jeanneret Houses of 1923 (Oppositions 15/19), Oppositions Reader, Princeton Architectural Press, pp. 461-486. Mary McLeod: Le Corbusier and Algiers (Oppositions 19/20), Oppositions Reader, Princeton Architectural Press, pp.487-519. Francesco Dal Co, 1995: The Architecture of Betrayal, Tadao Ando: Complete Works, Phaidon Press, pp. 7-30. Tadao Ando, 2012, Conversations with Students, (trans.& ed. by Matthew Hunter), Princeton Architectural Press, NY. Francesco Dal Co, 1984: The Architecture of Carlo Scarpa, in Dal Co. F, Mazzariol, G. 1985: Carlo Scarpa: The Complete Works, Electa / Rizzoli, NY, pp.283-285. Manfredo Tafuri, 1984: Carlo Scarpa and Italian Architecture, in Dal Co. F, Mazzariol, G. 1985: Carlo Scarpa: The Complete Works, Electa / Rizzoli, NY, pp. 72-96.
 
Diğer Kaynaklar:
Beatriz Colomina, 2019: Health and Architecture: From Vitruvius to Sick Building Syndrome, X-Ray Architecture, Lars Müller Publishers, pp. 13- 59. Beatriz Colomina, 2019: Tuberculosis, X-Ray Architecture, Lars Müller Publishers, pp. 61- 116. Gerald Moore, Stuart Elden, Henri Lefebvre, 2004: Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life, Continuum. Georges Teyssot - A Topology of Everyday Constellations (Writing Architecture) - The MIT Press (2013) Patrik S. Schumacher, 2011: The Autopoiesis of Architecture: A New Framework for Architecture, Wiley Mario Carpo - The Second Digital Turn Design Beyond Intelligence (Writing Architecture) - The MIT Press (2017) Anthony Vidler - Warped Space Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture (Writing Architecture) - The MIT Press (2000)
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğrencilerin her hafta gerekli materyali okumaları ve sunum yapmaları gerekmektedir. Son değerlendirme için ilgili konularda bir araştırma makalesi yazmaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Sözlü Sunum14%50
Dönem Ödevi1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım alanındaki güncel kavramlar, tartışmalar ve gelişmeleri içeren bilgileri, alanın gerektirdiği düzeyde özgün ve yaratıcı bir yaklaşımla uzmanlık düzeyinde derinleştirebilme ve alanına yenilikçi katkılar sağlayacak yeni bilgiler üretebilme.4
2Tasarım alanında geliştirilen düşünce, yöntem ve teorileri eleştirel bir yaklaşımla analiz ederek sentezleyebilme; bilimsel yöntemlerle veri toplama, analiz etme, yorumlama ve bunları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanabilme.4
3Tasarım alanıyla ilgili özgün bilimsel çalışmalar gerçekleştirebilme; alanında en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak bilimsel bilginin sınırlarını genişletebilme ve alanın ilerlemesine katkıda bulunabilme.4
4Tasarım alanıyla ilgili özgün fikir, bulgu ve değerlendirmeleri akademik ortamlarda ve mesleki platformlarda açık ve sistematik bir biçimde sunabilme, tartışabilme ve alanındaki yetkinliğini savunabilme.4
5Tasarım alanındaki özgün çalışmaları bağımsız olarak planlayıp yönetebilme, bilişim ve iletişim teknolojilerini üst düzeyde kullanarak tasarım süreçlerini etkin şekilde yürütme ve sonuçları uzmanlık düzeyinde değerlendirebilme.4
6Çok disiplinli araştırma ortamlarında evrensel, sosyal ve çevresel etkileri göz önünde bulundurarak liderlik yapabilme, karşılaşılan sorunları çözmede stratejik kararlar alabilme, akademik çalışmalarda sosyal ve etik sorumlulukları göz önünde tutarak özgün sonuçlar üretebilme.4
7En az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde İngilizce kullanarak, tasarım alanındaki uluslararası literatürü takip edebilme, akademik ve mesleki iletişim kurabilme ve çalışmaları uluslararası düzeyde etkin biçimde paylaşabilme.4