Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması | HUK 546 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin temel oluşumunu değerlendirebilir. |
2. 2- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde yer alan hak ve özgürlükleri bilir. |
3. 3- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi usulünü bilir. |
4. 4- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin temel içtihatlarını ve pilot kararlarını bilir. |
5. 5- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin iç hukuka etkisini değerlendirebilir. |
6. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarını analiz edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Derste, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin genel sistematiği; sözleşme maddeleri ve ek protokol hükümleri, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatlarının ışığında ele alınmaktadır. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamında yer alan Yaşam hakkı, işkence yasağı, özgürlük ve güvenlik hakkı, kölelik ve zorla çalıştırma yasağı, adil Yargılanma Hakkı, özel hayatın ve aile hayatının korunması, düşünce vicdan ve din özgürlüğü ile ifade özgürlüğü, dernek kurma ve toplantı hürriyeti, etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı, mülkiyet hakkı, eğitim hakkı ve serbest seçim hakkı gibi haklar ayrıntılı olarak incelenir. Dersin kapsamındaki konular AİHS ve Ek Protokoller ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatları çerçevesinde işlenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | AİHS hakkında genel bilgi ve sözleşmenin sistematiği |
2 | Kabul edilebilirlik kriterleri |
3 | Esas incelemesi ve usul |
4 | Yaşam hakkı |
5 | İşkence yasağı, özgürlük ve güvenlik hakkı |
6 | Kölelik ve zorla çalıştırma yasağı |
7 | Adil Yargılanma Hakkı |
8 | Cezaların yasallığı |
9 | Özel hayatın ve aile hayatının korunması |
10 | Düşünce vicdan ve din özgürlüğü ile ifade özgürlüğü |
11 | Düşünce vicdan ve din özgürlüğü ile ifade özgürlüğü |
12 | Etkili Başvuru Hakkı, Ayrımcılık Yasağı |
13 | Mülkiyet hakkı, Eğitim hakkı ve serbest seçim hakkı |
14 | AİHM kararlarının iç hukuka etkisi |
|
Kaynaklar: |
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkı ve mevzuat Ankara Barosu İnsan Hakları Merkezi Yayınları 2008 975 6037-75-X |
|
Diğer Kaynaklar: |
Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Cilt:1, Legal Yayınevi, 2012, 978-605-4354-48-1
Tekin Akıllıoğlu, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, İmaj Yayıncılık, 2002, 9789757852872
Kabul Edilebilirlik Kriterlerini Uygulama Rehberi, Avrupa Konseyi/Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, 2014
A. Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması ,Turhan Kitapevi, 2016, 978-975-7425-32-8 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, ödevler, öğrenci sunumları, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Anayasa Mahkemesinin konuya ilişkin kararlarının incelenmesi. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 2 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 1 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 0 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 0 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |