Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Depreme Dayanıklı Mimari Strüktürler ve Sismik İzolasyon Teknikleri | ARCH 620 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Depremi anlamak |
2. Depremin binalar üzerindeki önemli etkilerini anlamak |
3. Mimari tasarım projelerinde depremle ilgili önemli konuları tanımlamak |
4. Deprem yükleri altındaki bina davranışını değerlendirmek |
5. Sismik izolasyon tekniklerini anlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimarlık öğrencilerinin depreme karşı farkındalığını arttırmak ve depreme dayanıklı tasarımın doğruları ve yanlışları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla deprem mimarlığı konusunu incelemektedir. Dersin kapsamında deprem kavramına giriş, yapı ve deprem ilişkileri, deprem mimarisi, önceki depremlerden alınan dersler, deprem bölgelerindeki yapısal konfigürasyonlar, sismik izolasyon teknikleri ve yürürlükte olan deprem yönetmeliği kuralları ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Depremin Oluşumu, Karakteristikleri ve Çeşitleri |
2 | Dünyanın ve Türkiye’nin Depremselliği, Geçmiş Depremler, Sismik Dalgalar |
3 | Sismik Riskler ve Deprem Mimarlığı |
4 | Deprem Yükleri Altındaki Yapı Davranışları |
5 | Yapılarda Meydana Gelen Hasarların Nedenleri |
6 | Strüktürel Sistem Sorunları ve Betanoarme Yapılar |
7 | Strüktürel Sistem Sorunları ve Betanoarme Yapılar |
8 | Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı İlkeleri ve Deprem Yönetmeliği (2018) |
9 | Ara Sınav |
10 | Mevcut Binaların Sismik Değerlendirmesi |
11 | Mevcut Binaların Sismik Değerlendirmesi |
12 | Sismik İzolatörler ve Örnek Çalışmalar |
13 | Sismik İzolatörler ve Örnek Çalışmalar |
14 | Sismik İzolatörler ve Örnek Çalışmalar |
|
Kaynaklar: |
1. Naeim, F. and Kelly, J. M., Design of Seismic Isolated Structures: From Theory to Practice HAR/CDR Edition, John Wiley and Sons Inc. Canada, 1999.
2. Charleson, A. W., Structure as architecture: a source book for architects and structural engineers (2nd ed.). Oxford: Routledge, 2015.
3. Dowrick, D. J., Earthquake Resistant Design: For Engineers and Architects, Wiley, 2nd Edition, 1988.
4. Japan Society of Seismic Isolation (Ed.), 2013. How to plan and implement seismic isolation for buildings, Tokyo: Ohmsha Ltd., p. 38.
5. Salvadori, M. and Heller, R., Structure in Architecture, Prentice-Hall Inc, 1975.
6. Levy, M., Why Buildings Fall Down, W. W. Norton & Co., 1994.
7. Designing for Earthquakes A Manual for Architects FEMA 454 / December 2006.
8. 2018 Earthquake Code of Turkey.
9. Celep, Z., Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarım, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2018.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada üç saat işlenen ders, her haftanın konusu ile ilgili hazırlanmış teorik sunuşları içermektedir. Sunuş yoluyla öğretim stratejisine tartışma yöntemi de dahil edilmektedir. Ayrıca örnek projeler üzerinde bireysel çalışma yönteminin kullanıldığı ödevler verilmektedir |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi (Araştırma) | 2 | %20 |
Dönem Ödevi (Sunumu) | 2 | %30 |
Final Projesi | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 3 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 3 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 3 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 3 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 4 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 0 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 3 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 4 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 4 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |