Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarımda Karar Süreci | ARCH 614 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Karar verme yöntemleri hakkında genel bilgi edinir ve geleneksel ve çağdaş karar verme yöntemlerini tanır |
2. Tasarımda akılcı yaklaşımlar hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur ve karar destek sistemlerinin ilkelerini tanımlayabilir |
3. Tasarım problemlerini analiz edebilecek araçlara sahip olur ve alternatif tasarım şemalarını değerlendirebilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında, öğrencilerin tasarım süreçlerinde analitik ve eleştirel düşünme becerilerini içselleştirmeleri hedeflenmektedir. Mimarlık disiplininde araştırma ve profesyonel uygulamalar açısından kritik öneme sahip olan alternatif tasarım senaryolarının geliştirilmesi ve çok boyutlu değerlendirilmesi yetkinliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Böylelikle katılımcılar, çağdaş karar verme kuramlarını ve yöntemlerini mimarlık ve tasarım pratiklerine entegre edebilme kapasitesine ulaşacaklardır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Dersin kapsamı, amaçları ve genel yapısı üzerine tanıtıcı bir değerlendirme. |
2 | Tasarımda Karar Üzerine Genel Tartışma: Tasarım süreçlerinde karar alma mekanizmalarının genel teorik temelleri ve uygulamalı yaklaşımlarına dair geniş bir tartışma. |
3 | Karar Problemleri Tasarım ve mühendislik bağlamında karar problemlerinin tanımlanması, sınıflandırılması ve çözüm yöntemleri. |
4 | Karar Süreci: Karar alma süreçlerinin aşamaları, karar verme modelleri ve tasarımda karar almanın dinamikleri. |
5 | Tasarım Problemleri İçin Yöntem Seçimi: Tasarım problemleri bağlamında, uygun yöntemlerin seçilmesine dair teorik ve pratik tartışmalar. |
6 | Alternatifler, Hedefler, Ölçütler: Alternatif tasarım çözümlerinin geliştirilmesi, hedeflerin belirlenmesi ve değerlendirme ölçütlerinin oluşturulması süreci. |
7 | Ölçümler ve Değerlendirme: Tasarım alternatiflerinin değerlendirilmesinde kullanılan ölçüm teknikleri ve bu ölçümlerin karar alma üzerindeki etkisi. |
8 | Duyarlılık Analizi ve Karar: Duyarlılık analizlerinin karar süreçlerinde nasıl kullanıldığı ve tasarım sonuçları üzerindeki etkilerinin incelenmesi. |
9 | Hedefler, Ölçütler, Ağırlıklar: Ödevinin Teslimi / Sunumu - Ara Sınav Öğrencilerin hedefler, ölçütler ve ağırlıkların belirlenmesi üzerine geliştirdikleri ödevlerin sunumu ve ara sınav. |
10 | Ölçümler Üzerine Eleştiriler: Ölçüm yöntemlerinin geçerliliği ve güvenilirliği üzerine eleştirel bir değerlendirme. |
11 | Ölçümler Hakkındaki Ödevin Teslimi / Sunumu Öğrencilerin ölçüm tekniklerine dair geliştirdikleri ödevlerin teslimi ve sunumu. |
12 | Alternatiflerin Karşılaştırılması Üzerine Eleştiriler: Alternatif tasarımlar arasındaki karşılaştırmaların yöntemleri ve bu karşılaştırmaların tasarım kararları üzerindeki etkilerine dair eleştiriler. |
13 | Alternatiflerin Karşılaştırılması Ödevinin Teslimi / Sunumu: Alternatifler arasındaki karşılaştırmalara dair öğrenci ödevlerinin teslimi ve sunumu. |
14 | Dönem Ödevi Üzerine Eleştiriler: Dönem boyunca yapılan tasarım projeleri ve araştırmalar üzerine toplu eleştiriler ve değerlendirmeler. |
|
Kaynaklar: |
Elker, C., Notes for the course “Architectural Design Decision Support System”, 2023 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Keen, P.G.W., Decision Support Systems: A Research Perspective;, Elsevier, Amsterdam, 2018, Keeney, R.L., Howard, R., Decisions with Multiple Objectives –Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993 Janssen, R., Multi-0bjective Decision Support for Environmental Management |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Kuramsal konulara ilişkin sunumlar, öğrenciler tarafından hazırlanacak yazılı ödevlerle desteklenecektir. Final ödevi, öğrencilerin dönem boyunca gerçekleştirdikleri araştırmaları kapsamlı bir şekilde içerecek ve akademik makale yazım tekniklerine uygun olarak hazırlanacaktır. Dersten elde edilecek deneyimin, öğrencilerin mesleki yaşamlarında karşılaşacakları karar verme süreçlerine yönelik çözüm önerileri geliştirmelerine katkı sağlaması beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
Ödev | 4 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |