Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Düşünce Tarihi | ELL 581 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Düşünce tarihinde önemli mevzular hakkında bilgi sahibi olurlar. |
2. Tarih, tarih yazımı ve fikirlerin yayılması üzerine çeşitli eleştirel bakış açıları edinirler. |
3. Belirli mevzular üzerine eleştirel ve akademik analizler yazabilirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Düşünce tarihi fikirlerin ve düşünce biçimlerinin disiplinlerarası gelişimini, diğer fikirlerle bağlantılarını, dilde ve söylemde, kültürel ve sosyal bağlamlarda değişikliklerin yanı sıra bilgiyi şekillendirme ve irdelemede kurumların ve düşünürlerin rolünü inceler.
Edebiyat incelemesi metinlerin üretildiği, yayıldığı ve kabul edildiği bağlamlardan ayrılamayacağından, bu ders tarihin nasıl üretildiği, yorumlandığı, kullanıldığı ve değiştirildiğinin yanı sıra “tarihin yeniden yapılandırılması” yanılgısına ve “resmi,” “bilimsel” ya da “nesnel” tarih tartışmalarına dair bir dizi bakış açısı sunar. Amaç, gerçek ve kanıtların rastlantısal doğası ve metin ve yoruma dayalı incelemelerin bağlama bağlılığı konusunda öğrencilerin farkındalığını arttırmak; onlara tarihi kaynaklar ve diğer malzemenin değerlendirilmesinde eleştirel ve bilinçli bir yaklaşım kazandırmaktır.
Ders malzemesi, araştırma alanlarında öncü Lovejoy, Cassirer, Isaiah Berlin, Collingwood, Annales tarihçileri, White, Popper, Skinner, Grafton, Pocock ve LaCapra gibi bilim insanlarının seçilmiş metinlerinden; tarih yazımı ve okumaya yönelik dilbilim, sosyoloji ve diğer alanlardaki yaklaşımlardan oluşabilir (Derrida, Foucault, Bourdieu, Ariès, Furet, de Certeau, Badiou, Rancière, Passeron, Niethammer, Huntington, Fukuyama vb).
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Entelektüel tarihteki temel konulara giriş |
2 | Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması |
3 | Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması |
4 | Seçilmiş birincil metinlerin tartışılması |
5 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
6 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
7 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
8 | Birincil metinlerin bağlam ve kuramsal referans çerçevelerine göre analizi |
9 | Vize |
10 | Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması |
11 | Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması |
12 | Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması |
13 | Entelektüel tarihte seçilmiş konuların tartışılması |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %50 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |