PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Tasarım ve Dönüşümün Kuramsal ÇerçevesiKENT 503513 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel yenileme konusunda temel kavramlar, tarihi arkaplan, amaçlar ve ilkerin öğrenilmes
2. Dünya örneklerinde kentsel dönüşüm konusunda ortaya çıkan farklı yaklaşımlara ilişkin bilginin kazandırılması
3. Kentsel dönüşümün çok yönlü ve kapsamlı bir şekilde inceleme becerisi kazanılması
4. Güncel dönüşüm uygulamalarını eleştirel ve çok yönlü bir biçimde değerlendirme becerisi kazandırma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kentsel yenileme ve dönüşüm konularında ve uygulamalarında genel bilgi sunmayı hedefler. kentsel dönüşümün kuramsal çerçevesini tarihsel gelişimi ve özellikle sanayileşmiş kent örnekleri üzerinden sunmaktır. Ders kapsamında, kentsel tasarımın teorik çerçevesi ve uygulama araçları, örnek alan çalışmalarıyla birlikte ele alınacak, dönüşüm alanlarındaki tasarım yaklaşımları gerekçeler, politikalar ve uygulamalar tarihsel bir perspektifte, doğurdukları sonuçlar bağlamında tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kentsel dönüşüm kavramları ve yaklaşımlarının gelişimi
2Kentsel dönüşüm modelleri ve tarihsel gelişimi
3Kentsel dönüşüm politikalarında karar vericiler ve katılımcı süreçler
4Ekonomik politikalardaki değişim ve kentleşmeyi etkileyen faktörler
5Kentsel büyüme ve gelişme teorileri - 1
6Kentsel büyüme ve gelişme teorileri - 2
7Konut dönüşümleri ve kuramsal arkaplan
8Dünya örnekleri ve kentsel dönüşüm – Batı örnekleri
9Dünya örnekleri ve kentsel dönüşüm – Batı dışı örnekler
10Türkiye’de kentsel dönüşümün yasal çerçevesi -1
11Türkiye’de kentsel dönüşümün yasal çerçevesi -2
12Türkiye’de geçmiş dönem kentsel dönüşüm uygulamaları
13Türkiye’de güncel kentsel dönüşüm uygulamaları - 1
14Türkiye’de güncel kentsel dönüşüm uygulamaları - 2
 
Kaynaklar:
Peter W. Roberts, Hugh Sykes, 2000. Urban Regeneration: A Handbook, SAGE Chris Couch, 1990. Urban Renewal: Theory and Practice, Macmillian
 
Diğer Kaynaklar:
Zeynep Ahunbay, İclal Dinçer, Çiğdem Şahin, 2016. Neoliberal kent politikaları ve Fener-Balat-Ayvansaray, İstanbul : Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Asuman Türkün, 2014. Mülk, mahal, insan : İstanbul'da kentsel dönüşüm, İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyaller
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%30
Ara Sınav1%30
Proje1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.3
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.4
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.3
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.4
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.3
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.2
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.4
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.4
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4