Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarım ve Dönüşümün Kuramsal Çerçevesi | KENT 503 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel yenileme konusunda temel kavramlar, tarihi arkaplan, amaçlar ve ilkerin öğrenilmes |
2. Dünya örneklerinde kentsel dönüşüm konusunda ortaya çıkan farklı yaklaşımlara ilişkin bilginin kazandırılması |
3. Kentsel dönüşümün çok yönlü ve kapsamlı bir şekilde inceleme becerisi kazanılması |
4. Güncel dönüşüm uygulamalarını eleştirel ve çok yönlü bir biçimde değerlendirme becerisi kazandırma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kentsel yenileme ve dönüşüm konularında ve uygulamalarında genel bilgi sunmayı hedefler. kentsel dönüşümün kuramsal çerçevesini tarihsel gelişimi ve özellikle sanayileşmiş kent örnekleri üzerinden sunmaktır. Ders kapsamında, kentsel tasarımın teorik çerçevesi ve uygulama araçları, örnek alan çalışmalarıyla birlikte ele alınacak, dönüşüm alanlarındaki tasarım yaklaşımları gerekçeler, politikalar ve uygulamalar tarihsel bir perspektifte, doğurdukları sonuçlar bağlamında tartışılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel dönüşüm kavramları ve yaklaşımlarının gelişimi |
2 | Kentsel dönüşüm modelleri ve tarihsel gelişimi |
3 | Kentsel dönüşüm politikalarında karar vericiler ve katılımcı süreçler |
4 | Ekonomik politikalardaki değişim ve kentleşmeyi etkileyen faktörler |
5 | Kentsel büyüme ve gelişme teorileri - 1 |
6 | Kentsel büyüme ve gelişme teorileri - 2 |
7 | Konut dönüşümleri ve kuramsal arkaplan |
8 | Dünya örnekleri ve kentsel dönüşüm – Batı örnekleri |
9 | Dünya örnekleri ve kentsel dönüşüm – Batı dışı örnekler |
10 | Türkiye’de kentsel dönüşümün yasal çerçevesi -1 |
11 | Türkiye’de kentsel dönüşümün yasal çerçevesi -2 |
12 | Türkiye’de geçmiş dönem kentsel dönüşüm uygulamaları |
13 | Türkiye’de güncel kentsel dönüşüm uygulamaları - 1 |
14 | Türkiye’de güncel kentsel dönüşüm uygulamaları - 2 |
|
Kaynaklar: |
Peter W. Roberts, Hugh Sykes, 2000. Urban Regeneration: A Handbook, SAGE
Chris Couch, 1990. Urban Renewal: Theory and Practice, Macmillian |
|
Diğer Kaynaklar: |
Zeynep Ahunbay, İclal Dinçer, Çiğdem Şahin, 2016. Neoliberal kent politikaları ve Fener-Balat-Ayvansaray, İstanbul : Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Asuman Türkün, 2014. Mülk, mahal, insan : İstanbul'da kentsel dönüşüm, İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Seminer dersleri, görsel ve yazılı materyaller |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Proje | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 3 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 4 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 3 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 4 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 3 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 2 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 4 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 4 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 4 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |