Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye'nin Deniz Hukuku Sorunları | HUK 534 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci, Uluslararası deniz hukuku ve Türk deniz hukuku mevzuatının temel ilkelerini kavrayarak, deniz alanlarının hukuki statülerini tanımlar. |
2. Türkiye'nin münhasır ekonomik bölge (MEB), kıta sahanlığı, karasuları ve iç sular gibi deniz alanlarındaki hak ve sorumluluklarını değerlendirir. |
3. Ege Denizi ve Doğu Akdeniz'deki deniz hukuku uyuşmazlıklarını, uluslararası hukuk ve devletlerarası ilişkiler bağlamında tartışır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste Türkiye’nin taraf olduğu dış politika uyuşmazlıklarının önemli bir kısmını oluşturan deniz hukuku sorunlarının hukuki düzlemde incelemesi yapılacaktır. Bu bağlamda, Ege ve Doğu Akdeniz’deki başta sınırlandırma uyuşmazlıkları olmak üzere diğer uyuşmazlık konuları, özellikle doktrin, devlet uygulamaları ve uluslararası yargı ve hakemlik içtihadı bağlamında incelenecektir. Amaç, Ege ve Doğu Akdeniz kapsamında öğrencinin, Türkiye’nin deniz hukuku kaynaklı sorunları hakkında istediği konuda çalışabilmesine imkân vermek ve hem sorunların esasını hem de sorunlara eşlik eden uluslararası hukuk ilke ve kurallarına nüfuz edebilmesini temin etmektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | DENİZ HUKUKUNA GİRİŞ VE GENEL ÇERÇEVE |
2 | TÜRKİYE’NİN DENİZ HUKUKU BAĞLAMINDAKİ TUTUM VE UYGULAMALARI |
3 | GENEL OLARAK TÜRKİYE’NİN DENİZ POLİTİKALARI |
4 | EGE SORUNLARI (GENEL ÇERÇEVE) |
5 | EGE KARASULARI GENİŞLİĞİ SORUNU |
6 | EGE KARASULARI SINIRLANDIRMASI SORUNU |
7 | EGE KITA SAHANLIĞI SINIRLANDIRMASI SORUNU |
8 | KARDAK KRİZİ VE EGE’DE EGEMENLİĞİ DEVREDİLMEMİŞ COĞRAFİ FORMASYONLAR SORUNU |
9 | EGE HAVA SAHASI SORUNU |
10 | DOĞU EGE ADALARININ SİLAHSIZLANDIRILMIŞ STATÜSÜNE İLİŞKİN SORUNLAR |
11 | DOĞU AKDENİZ’DE SON GELİŞMELER VE TÜRKİYE’NİN TUTUM VE UYGULAMALARI |
12 | TÜRKİYE’NİN DENİZ ALANI SINIRLANDIRMA UYUŞMAZLIKLARINA BENZER UYUŞMAZLIKLAR HAKKINDAKİ DEVLET UYGULAMALARI İLE ULUSLARARASI YARGI KARARLARI VE BUNLARIN TARTIŞILMASI |
13 | TÜRKİYE’NİN DENİZ ALANI SINIRLANDIRMA UYUŞMAZLIKLARINA BENZER UYUŞMAZLIKLAR HAKKINDAKİ DEVLET UYGULAMALARI İLE ULUSLARARASI YARGI KARARLARI VE BUNLARIN TARTIŞILMASI |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME |
|
Kaynaklar: |
BAŞEREN, Sertaç Hami, Ege Sorunları, Tüdav Yayınları, No: 25 , Ankara, 2006. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ve Pratik ders |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Dönem Ödevi | 1 | %50 |
Sunum | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 3 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 2 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 0 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 3 |