PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Seçilmiş KonularIAGR 5163 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Aydınlatma tasarımındaki uzmanlaşmış konuların bilgisinin ve gerçek dünyadaki uygulamalarının gösterilmesi
2. Aydınlatmanın insan sağlığı, konforu ve çevresel sürdürülebilirlik üzerindeki etkisini eleştirel bir şekilde değerlendirme
3. Belirli tasarım zorluklarını ele almak için çağdaş aydınlatma tasarımı ilkelerini ve araçlarını kullanma
4. Aydınlatma tasarımı yenilikleriyle ilgili bağımsız araştırma yürütme ve bulguları sunma
5. Hem teknik hem de sanatsal hususları bütünleştiren aydınlatma konseptlerinin geliştirilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, tasarım alanında ortaya çıkan teorileri, trendleri, kurulumları ve alandaki uygulamaları kapsayan uzmanlaşmış konuları inceler. Yapılı çevre ve iç mimariyi, mekanı, mekansal algıyı, deneyimi ve aydınlatma analizinin temellerini bütünleştiren ana bileşenler ayrıntılı olarak ele alınır. Ek olarak, ders içeriği insan merkezli aydınlatma, mimari aydınlatma, sürdürülebilir aydınlatma çözümleri ve ışığın sağlık ve iyi oluş üzerindeki etkisi gibi aydınlatma tasarımının belirli yönlerine odaklanacaktır. Vaka çalışmaları, pratik uygulamalar ve araştırmaya dayalı tartışmalar aracılığıyla öğrenciler çağdaş aydınlatma zorlukları ve yenilikçi çözümlerle eleştirel bir şekilde ilgileneceklerdir. Ders, lisansüstü düzeyde bir çalışma ve araştırmanın gereksinimlerini karşılamak için bu metinler üzerinde çeşitli okumalar ve çeşitli değerlendirmeler entegre edilerek tasarlanmıştır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zekâ kullanımının, öğrencilerin başarılarını artırmak, öğretim süreçlerini desteklemek ve eğitimde dijital dönüşümü sağlamak gibi konularda öğretim süreçlerine katkı sağlaması beklenmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Işık Fotometrisi (Temel Terminoloji, Işığın Ölçülmesi)
2Işık, Görme ve Psikoloji
3Katı Halli Aydınlatma Tasarımı
4Işık, İnsanın Sirkadiyen Sistemi ve Sağlık
5Biyofilik Tasarım: İç Mimarlıkta Fiziksel ve Psikolojik Sağlık ve İyi Oluş
6Salutogenez ve Salutojenik Yaklaşım
 
Kaynaklar:
Capolongo, S., Botta, M., & Rebecchi, A. (Eds.). (2023). Therapeutic landscape design: Methods, design strategies and new scientific approaches. Springer Nature. Gordon, G. (2015). Interior lighting for designers. John Wiley & Sons. Rossi, M. (2019). Circadian lighting design in the LED era. Springer. Innes, M. (2012). Lighting for interior design. Hachette UK.
 
Diğer Kaynaklar:
Boyce, P. R. (2003). Human factors in lighting. Crc press. Bluyssen, P. (2009). The indoor environment handbook: how to make buildings healthy and comfortable. Routledge. van Bommel, W. (2019). Interior lighting. Springer Nature Switzerland AG. Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Vaandrager, L., Pelikan, J. M., Sagy, S., Eriksson, M., ... & Meier Magistretti, C. (2022). The handbook of salutogenesis.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, etkileşimli bir öğrenme temelinde yürütülür. Oryantasyon, öğretim temelli olmaktan çok araştırma temellidir. Öğrencilerin, konularla ilgili işleme boyutlarını takip ederek kademeli olarak dört görevi tamamlamaları beklenir. Okuma ve araştırma, ders boyunca ana görevlerdir. Görsel ve işitsel medya da dahil olmak üzere sunumlar, temel aydınlatma ve aydınlatmayla ilgili araştırma bilgisini iletmek için her derste yer alır. Açık tartışmalar, ders saatleri boyunca önemli bir rol oynar.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Take-home assignments4%20
Ara Sınav I1%30
Final Projesi1%40
Ders Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme.4
2Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme.4
3Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme.4
4İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme.3
5İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme.3
6İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme.3
7En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.2