PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İmalat Sistemlerinde ÇizelgelemeIE 5143 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Farklı atölye konfigürasyonları, imalat çizelgeleme problemleri ve performans ölçümlerinden haberdar olabilme.
2. Çeşitli imalat çizelgeleme problemleri için matematiksel programlama modelleri kurabilme.
3. Çeşitli imalat çizelgeleme problemlerini çözmek için temel algoritmaları ve prosedürleri tanımlayabilme.
4. İmalat çizelgeleme problemlerini çözmek için mevcut çözüm metodolojilerini anlayabilme.
5. GAMS optimizasyon yazılımını kullanma ve elde edilen çözümleri yorumlama becerisine sahip olabilme.
6. Bağımsız araştırma becerilerini geliştirmiş olma..
7. Yazılı iletişim becerilerini geliştirmiş olma.
8. Etik konuların farkında olabilme.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerMatematiksel modelleme
 
Dersin Tanımı:

Çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması ve hesaplama karmaşıklığı kuramının gözden geçirilmesi. Belirlenimci çizelgeleme ve sıralama problemleri: tek aşamalı, paralel makineli ve çok aşamalı (serbest dolaşımlı, akış tipi, atölye tipi, karma) imalat ortamları. İş yükleme ve dağıtımı. Kesin çözüm veren yöntemler: doğrusal ve tam sayılı programlama, dal-sınır yöntemi, dinamik programlama. Yaklaşık çözüm veren yöntemler: meta-sezgisel yöntemler (benzetimli tavlama, tabu arama, genetik algoritma), yapısal algoritmalar. Gerçek yaşam problemleri üzerine uygulamalar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Hayır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Çizelgeleme probleminin tanımı, notasyon, çizelgeleme problemleri için problemleri için üç alanlı gösterim, çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması
2Giriş: Performans ölçülerinin eşdeğerliği, düzenli ve düzensiz performans ölçüleri, karmaşıklık teorisi, çözüm algoritmalarının sınıflandırılması, yaklaşım algoritmalarının performansının ölçülmesi
3Tek makine çizelgelemesi
4Paralel makine çizelgelemesi
5Akış tipi atölye çizelgelemesi
6Akış tipi atölye çizelgelemesi
7Esnek akış tipi atölye çizelgelemesi
8Genel atölye çizelgelemesi
9Esnek genel atölye çizelgelemesi
10Serbest dolaşımlı atölye çizelgelemesi
11İş yükleme ve dağıtımı
12Kesin çözüm veren yöntemler
13Yaklaşık çözüm veren yöntemler
14Proje çalışmalarının sözlü sunumları
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
1. K.R. Baker, D. Trietsch, Principles of Scheduling and Sequencing, Wiley, 2009. 2. J. Blazewicz et al., Scheduling Computer and Manufacturing Processes, Springer-Verlag, 1996. 3. P. Brucker et al., Scheduling Algorithms, Springer-Verlag, 2007. 4. J.M. Framinan et al., Manufacturing Scheduling Systems, Springer-Verlag, 2014. 5. T.E. Morton, Heuristic scheduling systems: with applications to production systems, Wiley, 1993. 6. R. G. Parker, Deterministic Scheduling Theory, Chapman & Hall, 1995. 7. M. Pinedo, Scheduling: Theory, Algorithms, and Systems, Prentice Hall, 2008. 8. M. Pinedo, and X. Chao, Operations Scheduling with Applications in Manufacturing and Services, McGraw-Hill, 1999. 9. D. Sule, Industrial Scheduling, PWS Publishing, 1997.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders. Öğretim üyesi, derslerde yalnızca seçilmiş önemli kavramları ve noktaları tartışacaktır. Derslerde sunulan materyale aşina olmak ve sınıf tartışmalarına katılmak için, öğrencilerin önce önceki derslerde ele alınan materyali okumaları beklenir. Öğrenciler derslere hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacak ve faydalanacaklardır. Dönem projesi ödevlerini yaparken öğrencilerin takım halinde çalışması gerekmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje1%30
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.2
2Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.2
3Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular.2
4Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.3
5Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.0
7Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.0
8Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.2