Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Envanter Teorisi | IE 513 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Envanter modelleri, sınırlamaları ve çözümleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak |
2. Envanter modelleri bilgisini uygulama becerisi kazanmak |
3. Sayısal modelleme ve envanter sistemlerinin analizi hakkında bilgi sahibi olmak. |
4. Stokastik envanter problemlerini, çok maddeli, çok seviyeli sistemleri ve çeşitli stoklama kararları seviyeleri arasındaki etkileşimleri kavrama |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, stok yönetimi teorisindeki klasik modelleri ve bu modellere yönelik genişlemeleri kapsamaktadır. Hem deterministik hem de stokastik stok modelleri, özellikle stokastik modellere vurgu yapılarak, teorik bir bakış açısıyla incelenecektir. Stok maliyetleri; EOQ modeli ve bu modele yönelik genişlemeler; sabit veya değişken yeniden sipariş aralıkları ve teslimat süreleri ile deterministik ve stokastik modeller; çok kademeli (multi-echelon) modeller; bazı stok modelleri için sezgisel (heuristic) çözümler ders kapsamında ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Stok Teorisine giriş, stok maliyetleri |
2 | Tek Aşamalı Sistemler: Deterministik Parti Büyüklüğü (EOQ, EPQ, miktar indirimleri) |
3 | Tek Aşamalı Sistemler: Deterministik Parti Büyüklüğü Modelleri (yoksatma, zamanla değişen talep) |
4 | Tek Aşamalı Sistemler: Yeniden sipariş noktası (sürekli ve periyodik gözden geçirme) |
5 | Tek Aşamalı Sistemler: Satış kaybı, stokastik temin süreleri |
6 | Tek Aşamalı Sistemler: Sipariş büyüklüğü ve yeniden sipariş noktasının birlikte eniyilenmesi |
7 | Koordine Sipariş: üretim düzgünleştirme |
8 | Çok Aşamalı Sistemler: Ortak yenileme |
9 | Çok Aşamalı Sistemler: Sipariş politikaları |
10 | Çok Aşamalı Sistemler: Parti Büyüklüğü |
11 | Çok Aşamalı Sistemler: Parti Büyüklüğü |
12 | Çok Aşamalı Sistemler: yeniden sipariş noktası (The Clark-Scarf Model) |
13 | Çok Aşamalı Sistemler: yeniden sipariş noktası ve diğer modeller |
14 | Çok Aşamalı Sistemler: yeniden sipariş noktası ve diğer modeller |
|
Kaynaklar: |
• Zipkin, P. H. (2000). Foundations of Inventory Management. McGraw-Hill. ISBN: 0-256-11379-3.
• Axsäter, S. (2015). Inventory Control (3rd ed.). Springer. ISBN: 978-3-319-15728-3.
• Porteus, E. L., & Taha, H. A. (2002). Foundations of Stochastic Inventory Theory. Stanford University Press. ISBN: 978-0804743990.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
• Muckstadt, J. A., & Sapra, A. (2010). Principles of Inventory Management: When You Are Down to Four, Order More. Springer. ISBN: 978-0387244921. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Derslerde öğretim elemanı sadece seçilmiş önemli kavramları ve noktaları işleyecektir. Derslerde sunulan materyallere aşina olmak ve sınıf içi tartışmalara katılmak için, öğrencilerin yeni ders öncesindeki derslerde yer alan materyalleri okuması beklenir. Öğrenciler derse hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacak ve tartışmadan faydalanacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Proje | 1 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 3 |
2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 2 |
3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 2 |
4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 3 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 0 |
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 0 |
8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |