Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çizge Kuramı ve Uygulamaları | IE 508 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çizge kuramında uygulanan teknikler, yöntemler ve günlük hayat uygulamaları hakkında artan farkındalık konusunda bilgi sahibi olmak |
2. Çizge kuramı tekniklerini özel endüstri mühendisliği problemlerine uyarlamak |
3. Karmaşık durumları çözümlemek ve yorumlamak için analitik düşünme becerilerini geliştirmek |
4. Farklı disiplinlerdeki karmaşık problemleri çözmek için farklı yaklaşımlar geliştirebilme yeteneğini geliştirmek |
5. Çizge kuramı hakkındaki İngilizce akademik çalışmaları anlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Çizge kuramının temelleri. Yönlü ve yönsüz çizgeler. Alt çizgeler. En kısa yol ve kapsar ağaç algoritmaları. En yüksek akış ve en düşük maliyetli akış problemlerinin çözüm teknikleri. Çoklu ürün ağları ve grafik gösterimleri. Ağ simpleks algoritması. Çizelgeleme ve sıralama uygulamaları. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çizge kuramına giriş |
2 | En az yayılan ağaç; Prim Algoritması, Kruskal Algoritması, Sollin Algoritması |
3 | En kısa güzergãh problemleri; Bellman Algoritması, Moore-Dijkstra Algoritması, Floyd Algoritması, En uzun güzergãh problemi |
4 | En fazla akış problemi |
5 | Taşıma problemleri; i) Başlangıç çözümü; Kuzey-Batı Yöntemi, en az maliyet yöntemi, VAM yöntemi. ii) Optimallik testi |
6 | Taşıma problemleri; En az maliyet yöntemi, tampon stok yöntemi |
7 | Atama problemleri; Genelleştirilmiş Atama Yöntemi, Macar Yöntemi |
8 | En az maliyetli ağ akış problemi |
9 | Ağ simplex yöntemi, Kapasiteli ağ simplex yöntemi |
10 | Çok-ürünlü ağlar ve çizge gösterimi |
11 | Proje ağları; CPM, PERT |
12 | Eşleştirme ve kaplama. Euler çizgesi; i) Euler Turu ve Fleury Algoritması, ii) Yönlü ve yönsüz postacı problemleri, iii) Karışık postacı problemi |
13 | Gezgin satıcı problemleri |
14 | Araç rotalama problemleri |
|
Kaynaklar: |
Ahuja, R. K., Magnanti, T. L., & Orlin, J. B. (1993). Network Flows: Theory, Algorithms, and Applications. Prentice Hall. ISBN: 978-0-13-617549-0 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Evans, J. R., & Minieka, E. (1992). Optimization Algorithms for Networks and Graphs. Marcel Dekker. ISBN: 978-0-8247-8602-1 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat ders yapılmaktadır. Ödevler ve quiz sınavları içermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. | 1 |
2 | Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. Yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 0 |
3 | Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, bileşen veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir ve uygular. | 1 |
4 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
5 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 0 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 0 |
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 1 |
8 | Bir yabancı dili (özellikle İngilizceyi) en az Avrupa Dili Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |