Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye`nin Dış Ticaret Yapısı | INTT 105 | 1 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Türkiye'nin ticaret yapısı hakkında bilgi sahibi olur. |
2. Ekonomik krizlerin Türkiye'nin ticaretine etkilerini bilir. |
3. Karşılaştırmalı ticaret analizleri yapabilir. |
4. Türkiye'nin uluslararası ticaretteki rekabet gücünü öğrenir. |
5. Türkiye'nin ihracat ve ithalatındaki sektörel ve bölgesel dağılımı hakkında fikir sahibi olur. |
6. Türkiye ticaretinin gelişimini öğrenir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, dış ticaretin Türkiye ve diğer ülkeler için önemi, dış ticaretteki artışların nedenleri, ülkeleri dış ticarete yönelten faktörler, Türkiye'nin dış ticaret tarihi ve gelişimi, ülkelere göre dağılımı, sanayi/ticaret/hizmet/ sektörlerinin ağırlıkları, Türkiye’nin dış ticaret performansı ile ilgili göstergeler, Türkiye’nin bölgesel ekonomik işbirlikleri, serbest ticaret anlaşmaları açısından dış ticareti, coğrafi yakınlığın dış ticaret üzerindeki etkisi ve coğrafi yakınlık esası ekseninde Türkiye’nin dış ticareti, Türkiye’nin D8 ülkeleriyle ticareti ve uzak ülkeler stratejisi hakkında genel değerlendirmeler yapılmaktadır. Dış ticaret ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve ekonomik gelişmeler takip edilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dış Ticaretle İlgili Kavramlar, Dış Ticaretin Ülkeler İçin Önemi ve Dış Ticaretteki Artışların Nedenleri |
2 | Ülkeleri Dış Ticarete Yönelten Faktörler: Arz -Talep Dengesizlikleri, Mal Farklılıkları, Fiyat Farklılıkları, Tüketici Zevk ve Tercihleri, Sermaye İhtiyacı Temini |
3 | Türkiye’nin Dış Ticaret Yapısı ve Gelişimi: 1980 Öncesi Dönem, 1980-1990 Dönemi, 1991-2000 Dönemi , 2001-2011 Dönemi, 2012-2022 Dönemi 2022 Sonrası ve Bugün |
4 | Türkiye’nin Dış Ticaret Yapısı ve Gelişimi (Devam), Türkiye'de İhracatın Gelişimi, Türkiye'de İhracatın Bölgesel Dağılımı |
5 | Türkiye’nin Dış Ticaret Performansı ile İlgili Göstergeler, Temel Ekonomik Kriterler Bağlamında Türkiye'de Dış Ticaretin Analizi. |
6 | Türkiye’nin Dış Ticareti: 1. Bölgesel Ekonomik İşbirlikleri Açısından a. Türkiye-AB Ekonomik İlişkileri b. Türkiye Ekonomik İşbirliği Örgütü İlişkileri c. Türkiye Karadeniz Ekonomik İşbirliği İlişkileri |
7 | Ara Sınav |
8 | Türkiye’nin Dış Ticareti: 2. Serbest Ticaret Anlaşmaları Açısından a. Türkiye’nin Serbest Ticaret Anlaşmaları b. Türkiye’nin Serbest Ticaret Anlaşmalarının Ekonomik Etkileri |
9 | Coğrafi Yakınlığın Dış Ticaret Üzerindeki Etkisi: Taşıma Maliyetleri Etkisi, Kültürel Benzerlik Etkisi, Siyasal Etkisi |
10 | Coğrafi Yakınlık Esası Ekseninde Türkiye’nin Dış Ticareti 1. Sınır Komşu Ülkeler Yunanistan, Bulgaristan, Suriye, Irak, İran, Gürcistan 2. Yakın Komşu Ülkeler, Rusya Federasyonu, Ukrayna, Azerbaycan, İsrail |
11 | Türkiye’nin D8 Ülkeleriyle Ticareti: Türkiye, Mısır, İran, Pakistan, Bangladeş, Malezya, Endonezya ve Nijerya |
12 | Türkiye’nin Uzak Ülkeler Stratejisi |
13 | Sunumlar |
14 | Sunumlar |
|
Kaynaklar: |
TAKIM; A. (2023). Türkiye'de Dış Ticaretin Yapısı ve Sorunları, Ekin Basım Yayım, ISBN: 9786256559424.
ARGIN, N.; BAKKALCI A. C. (2011). Türkiye'nin Dış Ticaret Tarihi, Ekin Basım Yayım, ISBN: 9786055431785.
ÖZEL, H. A. (2021). Türkiye’de Dış Ticaretin Gelişimi Teori ve Uygulama, Kriter Yayınları, ISBN: 9786052228043.
BALAN, F. (2016). Türkiye de Küresel Ticaret. Dora Yayıncılık, ISBN :978-605-9666-00-8
KRUEGER, A. O. (1974). Turkey (Foreign trade regimes and economic development) volume 1, National Bureau of Economic Research.
GÖKBAYRAK, F., FIRAT A. (2016). Dış Ticaret Teorisi ve Türkiye'de Dış Ticaret Politikaları, Yayınevi: İstanbul Gelişim Üniversitesi.
U. UTKULU, "Türkiye'de Dış Ticaretin Gelişimi ve Yapısal Değişim," In Türkiye de Dış Ticaret İşlemleri ve Uygulaması Teoriden Pratiğe, Ankara: Gazi, 2013, pp.1-24.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin öğretim yöntemi etkileşimli ders ve sınıf tartışması şeklinde olacaktır. Sınıfta diyalog ortamı teşvik edilecektir. Sorumlu olacağınız temel materyallerin çoğu derste sunulacaktır. Derste, dış ticaret alanında yazılmış önemli makalelere, çalışmalara ve bunların yorumlanmasına yer verilecektir. Son iki hafta ders sunumlarına yer verilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Term Project | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küresel ekonomi, finans, pazarlama ve genel olarak işletmecilik hakkında temel ve güncel bilgilere sahip olmak. | 4 |
2 | Genel olarak dış ticaret, ihracat ve ithalat, gümrük işlemleri, teşvik mevzuatı hakkında güncel bilgilere sahip olmak. | 4 |
3 | Ekonomide ve genel işletmecilikte kullanılan sayısal ve analitik araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. | 4 |
4 | Uluslararası bazda iş müzakereleri ve görüşmeleri yürütme bilgi ve yeteneğini kazandırmak ve geliştirmek. | 4 |
5 | İş hayatında karşılaşabileceği riskleri öngörme ve bu engellere yönelik çözümler üretebilme becerisi kazanmak. | 4 |
6 | Elektronik ticaret, dijital pazarlama ve yapay zekâ gibi yeni imkânların dış ticarette kullanım becerisini kazandırmak. | 3 |
7 | İngilizce, Rusça ve Almanca dillerinde iletişim kurabilme yeteneğini geliştirmek. | 3 |
8 | Zorunlu staj ve alan çalışmalarıyla ihracat ve ithalat operasyonları hakkında gerekli bilgilere sahip olmak | 3 |
9 | Dış ticarette depolama, yükleme, boşaltma, taşıma ve stok kontrol gibi lojistik hizmetleri konusunda temel bilgilere sahip olmak. | 3 |
10 | Hem yerel hem de uluslararası operasyonlarda, ekonomi veya iş alanında üst düzey yönetime aday olmak. | 2 |
11 | Hem iyi bir ekonomist hem de iyi bir işletme bilimcisi olarak, küresel ve ulusal sınırlar içinde meydana gelen olaylara yanıt verebilme ve analitik düşünme yeteneğine sahip olmak. | 4 |
12 | Günlük yaşamın gerektirdiği temel teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | 3 |
13 | Piyasanın gerektirdiği rekabet koşullarına uygun bilgiyle donatılmak.
| 3 |
14 | İnovasyon ve sürekli gelişimin önceliğini özümsemek. | 4 |