PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye`nin Dış Ticaret YapısıINTT 105113 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Türkiye'nin ticaret yapısı hakkında bilgi sahibi olur.
2. Ekonomik krizlerin Türkiye'nin ticaretine etkilerini bilir.
3. Karşılaştırmalı ticaret analizleri yapabilir.
4. Türkiye'nin uluslararası ticaretteki rekabet gücünü öğrenir.
5. Türkiye'nin ihracat ve ithalatındaki sektörel ve bölgesel dağılımı hakkında fikir sahibi olur.
6. Türkiye ticaretinin gelişimini öğrenir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste, dış ticaretin Türkiye ve diğer ülkeler için önemi, dış ticaretteki artışların nedenleri, ülkeleri dış ticarete yönelten faktörler, Türkiye'nin dış ticaret tarihi ve gelişimi, ülkelere göre dağılımı, sanayi/ticaret/hizmet/ sektörlerinin ağırlıkları, Türkiye’nin dış ticaret performansı ile ilgili göstergeler, Türkiye’nin bölgesel ekonomik işbirlikleri, serbest ticaret anlaşmaları açısından dış ticareti, coğrafi yakınlığın dış ticaret üzerindeki etkisi ve coğrafi yakınlık esası ekseninde Türkiye’nin dış ticareti, Türkiye’nin D8 ülkeleriyle ticareti ve uzak ülkeler stratejisi hakkında genel değerlendirmeler yapılmaktadır. Dış ticaret ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve ekonomik gelişmeler takip edilmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dış Ticaretle İlgili Kavramlar, Dış Ticaretin Ülkeler İçin Önemi ve Dış Ticaretteki Artışların Nedenleri
2Ülkeleri Dış Ticarete Yönelten Faktörler: Arz -Talep Dengesizlikleri, Mal Farklılıkları, Fiyat Farklılıkları, Tüketici Zevk ve Tercihleri, Sermaye İhtiyacı Temini
3Türkiye’nin Dış Ticaret Yapısı ve Gelişimi: 1980 Öncesi Dönem, 1980-1990 Dönemi, 1991-2000 Dönemi , 2001-2011 Dönemi, 2012-2022 Dönemi 2022 Sonrası ve Bugün
4Türkiye’nin Dış Ticaret Yapısı ve Gelişimi (Devam), Türkiye'de İhracatın Gelişimi, Türkiye'de İhracatın Bölgesel Dağılımı
5Türkiye’nin Dış Ticaret Performansı ile İlgili Göstergeler, Temel Ekonomik Kriterler Bağlamında Türkiye'de Dış Ticaretin Analizi.
6Türkiye’nin Dış Ticareti: 1. Bölgesel Ekonomik İşbirlikleri Açısından a. Türkiye-AB Ekonomik İlişkileri b. Türkiye Ekonomik İşbirliği Örgütü İlişkileri c. Türkiye Karadeniz Ekonomik İşbirliği İlişkileri
7Ara Sınav
8Türkiye’nin Dış Ticareti: 2. Serbest Ticaret Anlaşmaları Açısından a. Türkiye’nin Serbest Ticaret Anlaşmaları b. Türkiye’nin Serbest Ticaret Anlaşmalarının Ekonomik Etkileri
9Coğrafi Yakınlığın Dış Ticaret Üzerindeki Etkisi: Taşıma Maliyetleri Etkisi, Kültürel Benzerlik Etkisi, Siyasal Etkisi
10Coğrafi Yakınlık Esası Ekseninde Türkiye’nin Dış Ticareti 1. Sınır Komşu Ülkeler Yunanistan, Bulgaristan, Suriye, Irak, İran, Gürcistan 2. Yakın Komşu Ülkeler, Rusya Federasyonu, Ukrayna, Azerbaycan, İsrail
11Türkiye’nin D8 Ülkeleriyle Ticareti: Türkiye, Mısır, İran, Pakistan, Bangladeş, Malezya, Endonezya ve Nijerya
12Türkiye’nin Uzak Ülkeler Stratejisi
13Sunumlar
14Sunumlar
 
Kaynaklar:
TAKIM; A. (2023). Türkiye'de Dış Ticaretin Yapısı ve Sorunları, Ekin Basım Yayım, ISBN: 9786256559424. ARGIN, N.; BAKKALCI A. C. (2011). Türkiye'nin Dış Ticaret Tarihi, Ekin Basım Yayım, ISBN: 9786055431785. ÖZEL, H. A. (2021). Türkiye’de Dış Ticaretin Gelişimi Teori ve Uygulama, Kriter Yayınları, ISBN: 9786052228043. BALAN, F. (2016). Türkiye de Küresel Ticaret. Dora Yayıncılık, ISBN :978-605-9666-00-8 KRUEGER, A. O. (1974). Turkey (Foreign trade regimes and economic development) volume 1, National Bureau of Economic Research. GÖKBAYRAK, F., FIRAT A. (2016). Dış Ticaret Teorisi ve Türkiye'de Dış Ticaret Politikaları, Yayınevi: İstanbul Gelişim Üniversitesi. U. UTKULU, "Türkiye'de Dış Ticaretin Gelişimi ve Yapısal Değişim," In Türkiye de Dış Ticaret İşlemleri ve Uygulaması Teoriden Pratiğe, Ankara: Gazi, 2013, pp.1-24.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin öğretim yöntemi etkileşimli ders ve sınıf tartışması şeklinde olacaktır. Sınıfta diyalog ortamı teşvik edilecektir. Sorumlu olacağınız temel materyallerin çoğu derste sunulacaktır. Derste, dış ticaret alanında yazılmış önemli makalelere, çalışmalara ve bunların yorumlanmasına yer verilecektir. Son iki hafta ders sunumlarına yer verilecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam1%30
Final Sınavı1%50
Term Project1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Küresel ekonomi, finans, pazarlama ve genel olarak işletmecilik hakkında temel ve güncel bilgilere sahip olmak.4
2Genel olarak dış ticaret, ihracat ve ithalat, gümrük işlemleri, teşvik mevzuatı hakkında güncel bilgilere sahip olmak.4
3Ekonomide ve genel işletmecilikte kullanılan sayısal ve analitik araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak.4
4Uluslararası bazda iş müzakereleri ve görüşmeleri yürütme bilgi ve yeteneğini kazandırmak ve geliştirmek. 4
5İş hayatında karşılaşabileceği riskleri öngörme ve bu engellere yönelik çözümler üretebilme becerisi kazanmak.4
6Elektronik ticaret, dijital pazarlama ve yapay zekâ gibi yeni imkânların dış ticarette kullanım becerisini kazandırmak.3
7İngilizce, Rusça ve Almanca dillerinde iletişim kurabilme yeteneğini geliştirmek.3
8Zorunlu staj ve alan çalışmalarıyla ihracat ve ithalat operasyonları hakkında gerekli bilgilere sahip olmak3
9Dış ticarette depolama, yükleme, boşaltma, taşıma ve stok kontrol gibi lojistik hizmetleri konusunda temel bilgilere sahip olmak.3
10Hem yerel hem de uluslararası operasyonlarda, ekonomi veya iş alanında üst düzey yönetime aday olmak.2
11Hem iyi bir ekonomist hem de iyi bir işletme bilimcisi olarak, küresel ve ulusal sınırlar içinde meydana gelen olaylara yanıt verebilme ve analitik düşünme yeteneğine sahip olmak.4
12Günlük yaşamın gerektirdiği temel teorik ve pratik bilgiye sahip olmak.3
13Piyasanın gerektirdiği rekabet koşullarına uygun bilgiyle donatılmak. 3
14İnovasyon ve sürekli gelişimin önceliğini özümsemek.4