PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimarlık Kuramı ve EleştirisiARCH 525513 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel teorik tartışmalara hakim olma becerisi.
2. Mimarlık alanındaki günümüzün çağdaş gelişmelerini anlama, haklarında eleştirel düşünme ve yorumlayabilme becerisi.
3. 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari uygulamalari anlayabilme ve bu konudaki onemli metinlere hakim olma becerisi.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel teorik tartışmaları kapsamaktadır. Ders, 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari uygulamaları inceleyerek ve bu konudaki önemli metinleri tartışarak öğrenciye mimarlık alanındaki günümüzün çağdaş gelişmelerini anlama ve eleştirel düşünme becerisi sağlamayı amaclar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş: Ders izlencesinin sunumu ve konuların tanıtımı
2Modernizmin Tarihi, Felsefi ve Mimari Kökleri (1): Aydınlanma ve Geçmişi (19. yüzyıla (1800'e) kadar)
3Modernizmin Tarihi, Felsefi ve Mimari Kökleri (2): Sanayi Devrimi ve Sonuçları (19. Yüzyıl - 1800-1900)
4Modernizm: Savaş Öncesi (1894-1945) ve Savaş Sonrası (1945-1970) Yıllar, Varolusculuk ve Modernist Uygulamalar
5Modernizme Gelen Erken Tepkiler: Totaliter Mimarlık, Ekspresyonizm, Brütalizm ve Yapısalcılık (1920-1970)
6Postmodernizm 1: Yapısalcılık, Göstergebilim ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960'lar ve 1970'ler)
7Postmodernizm 2: Yapısalcılık, Göstergebilim ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960'lar ve 1970'ler)
8Modernizmin Devamı: Chicago Çok Katlı Hareketi, Fütürist, Ekolojik, Metabolist ve Yüksek Teknoloji Mimarisi (Yapısal Ekspresyonizm) (1960'lar ve 1970'ler)
9Fenomenoloji ve Eleştirel Bölgeselcilik (1980’ler)
10Postyapısalcılık ve Yapısökümcülük (1980’ler)
11Pragmatizm ve Minimalizmler (1990’lar)
12Çevrecilik ve Yeşil Bina Uygulamaları (Biyofilik Tasarım, Yeşil Şehircilik, Sürdürülebilirlik) (2000’ler)
13Parametrizm (Dijital Tasarım ve Yaratıcılık) (2000’ler)
14Mimarlık Alanındaki Güncel Uygulamalar üzerine Tartışmalar (2000’ler)
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
1. Harry Francis Mallgrave (Editor), Christina Contandriopoulos (Editor) (2008), Architectural Theory: Volume II - An Anthology from 1871 to 2005, Wiley-Blackwell, ISBN-10: 1405102608, ISBN-13: 978-1405102605. 2. Kate Nesbitt (Editor) (1996), Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995, Princeton Architectural Press, ISBN: I-56898-054-X. 3. K. Michael Hays (Editor) (2000), Architecture Theory since 1968, The MIT Press, ISBN: 9780262581882. 4. Neil Leach (Editor) (1997), Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, Routledge, ISBN-13: 978-0415128261, ISBN-10: 0415128269. 5. Harry Francis Mallgrave and David J. Goodman (2011), An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present, Wiley-Blackwell, ISBN: 978-1-4051-8063-4.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders, powerpoint sunumları yoluyla yapılacak olan konu anlatımlarını ve verilen makaleler üzerine öğrenciler ile yapılacak teorik tartışmaları kapsayacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%45
Ödev7%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek2
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak1
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek2
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek1
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek3
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek3
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek3
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek2