Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlık Kuramı ve Eleştirisi | ARCH 525 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel teorik tartışmalara hakim olma becerisi. |
2. Mimarlık alanındaki günümüzün çağdaş gelişmelerini anlama, haklarında eleştirel düşünme ve yorumlayabilme becerisi. |
3. 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari uygulamalari anlayabilme ve bu konudaki onemli metinlere hakim olma becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel teorik tartışmaları kapsamaktadır. Ders, 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari uygulamalari inceleyerek ve bu konudaki onemli metinleri tartisarak öğrenciye mimarlık alanındaki günümüzün çağdaş gelişmelerini anlama ve eleştirel düşünme becerisi sağlamayi amaclar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş: Ders izlencesinin sunumu ve konuların tanıtımı |
2 | Modernizmin Tarihi, Felsefi ve Mimari Kökleri (1): Aydınlanma ve Geçmişi (19. yüzyıla (1800'e) kadar) |
3 | Modernizmin Tarihi, Felsefi ve Mimari Kökleri (2): Sanayi Devrimi ve Sonuçları (19. Yüzyıl - 1800-1900) |
4 | Modernizm: Savaş Öncesi (1894-1945) ve Savaş Sonrası (1945-1970) Yıllar, Varolusculuk ve Modernist Uygulamalar |
5 | Modernizme Gelen Erken Tepkiler: Totaliter Mimarlık, Ekspresyonizm, Brütalizm ve Yapısalcılık (1920-1970) |
6 | Postmodernizm: Yapısalcılık, Göstergebilim ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960'lar ve 1970'ler) |
7 | Ara teslim Postmodernizm: Yapısalcılık, Göstergebilim ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960'lar ve 1970'ler) |
8 | Modernizmin Devami: Chicago Çok Katlı Hareketi, Fütürist, Ekolojik, Metabolist ve Yüksek Teknoloji Mimarisi (Yapısal Ekspresyonizm) (1960'lar ve 1970'ler) |
9 | Fenomenoloji ve Eleştirel Bölgeselcilik (1980’ler) |
10 | Postyapısalcılık ve Yapısökümcülük (1980’ler) |
11 | Pragmatizm ve Minimalizmler (1990’lar) |
12 | Çevrecilik ve Yeşil Bina Uygulamaları (Biyofilik Tasarım, Yeşil Şehircilik, Sürdürülebilirlik) (2000’ler) |
13 | Parametrizm (Dijital Tasarım ve Yaratıcılık) (2000’ler) |
14 | Mimarlık Alanındaki Güncel Uygulamalar (2000’ler) |
|
Kaynaklar: |
1. Harry Francis Mallgrave (Editor), Christina Contandriopoulos (Editor) (2008), Architectural Theory: Volume II - An Anthology from 1871 to 2005 Wiley-Blackwell, ISBN-10: 1405102608, ISBN-13: 978-1405102605.
2. Kate Nesbitt (Editor) (1996), Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995, Princeton Architectural Press, ISBN: I-56898-054-X.
3. K. Michael Hays (Editor) (2000), Architecture Theory since 1968, The MIT Press, ISBN: 9780262581882.
4. Neil Leach (Editor) (1997), Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, Routledge, ISBN-13: 978-0415128261, ISBN-10: 0415128269.
5. Harry Francis Mallgrave and David J. Goodman (2011), An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present, Wiley-Blackwell, ISBN: 978-1-4051-8063-4.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, powerpoint sunumları yoluyla yapılacak olan konu anlatımlarını ve verilen makaleler üzerine öğrenciler ile yapılacak teorik tartışmaları kapsayacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Ödev | 8 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |