Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlık Kuramı ve Eleştirisi | ARCH 525 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel teorik tartışmalara hakim olma becerisi. |
2. Mimarlık alanındaki günümüzün çağdaş gelişmelerini anlama, haklarında eleştirel düşünme ve yorumlayabilme becerisi. |
3. 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari uygulamalari anlayabilme ve bu konudaki onemli metinlere hakim olma becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Aydınlanma'dan 21. yüzyıla kadar mimarlık pratiğine yön veren temel teorik tartışmaları kapsamaktadır. Ders, 19., 20. ve 21. yüzyılların temel felsefi tartışmalarını, bunların başlattığı mimari akımları ve bu akımların yansıması olarak ortaya çıkan mimari uygulamaları inceleyerek ve bu konudaki önemli metinleri tartışarak öğrenciye mimarlık alanındaki günümüzün çağdaş gelişmelerini anlama ve eleştirel düşünme becerisi sağlamayı amaclar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş: Ders izlencesinin sunumu ve konuların tanıtımı |
2 | Modernizmin Tarihi, Felsefi ve Mimari Kökleri (1): Aydınlanma ve Geçmişi (19. yüzyıla (1800'e) kadar) |
3 | Modernizmin Tarihi, Felsefi ve Mimari Kökleri (2): Sanayi Devrimi ve Sonuçları (19. Yüzyıl - 1800-1900) |
4 | Modernizm: Savaş Öncesi (1894-1945) ve Savaş Sonrası (1945-1970) Yıllar, Varolusculuk ve Modernist Uygulamalar |
5 | Modernizme Gelen Erken Tepkiler: Totaliter Mimarlık, Ekspresyonizm, Brütalizm ve Yapısalcılık (1920-1970) |
6 | Postmodernizm 1: Yapısalcılık, Göstergebilim ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960'lar ve 1970'ler) |
7 | Postmodernizm 2: Yapısalcılık, Göstergebilim ve Post Modern Mimarlık (1958-1979) (1960'lar ve 1970'ler) |
8 | Modernizmin Devamı: Chicago Çok Katlı Hareketi, Fütürist, Ekolojik, Metabolist ve Yüksek Teknoloji Mimarisi (Yapısal Ekspresyonizm) (1960'lar ve 1970'ler) |
9 | Fenomenoloji ve Eleştirel Bölgeselcilik (1980’ler) |
10 | Postyapısalcılık ve Yapısökümcülük (1980’ler) |
11 | Pragmatizm ve Minimalizmler (1990’lar) |
12 | Çevrecilik ve Yeşil Bina Uygulamaları (Biyofilik Tasarım, Yeşil Şehircilik, Sürdürülebilirlik) (2000’ler) |
13 | Parametrizm (Dijital Tasarım ve Yaratıcılık) (2000’ler) |
14 | Mimarlık Alanındaki Güncel Uygulamalar üzerine Tartışmalar (2000’ler) |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Harry Francis Mallgrave (Editor), Christina Contandriopoulos (Editor) (2008), Architectural Theory: Volume II - An Anthology from 1871 to 2005, Wiley-Blackwell, ISBN-10: 1405102608, ISBN-13: 978-1405102605.
2. Kate Nesbitt (Editor) (1996), Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995, Princeton Architectural Press, ISBN: I-56898-054-X.
3. K. Michael Hays (Editor) (2000), Architecture Theory since 1968, The MIT Press, ISBN: 9780262581882.
4. Neil Leach (Editor) (1997), Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, Routledge, ISBN-13: 978-0415128261, ISBN-10: 0415128269.
5. Harry Francis Mallgrave and David J. Goodman (2011), An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present, Wiley-Blackwell, ISBN: 978-1-4051-8063-4. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, powerpoint sunumları yoluyla yapılacak olan konu anlatımlarını ve verilen makaleler üzerine öğrenciler ile yapılacak teorik tartışmaları kapsayacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 7 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 2 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 1 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 3 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 3 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 3 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 2 |