Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Güç Elektroniği Sistemlerinde Denetim Yöntemleri | EE 523 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Dönüştürücünün eşdeğer devresini türetmeyi anlamak, |
2. Dinamik kararlılığı anlamak, |
3. Dönüştürücünün ve geri besleme döngüsü kontrolünün türetilen transfer fonksiyonunu anlama |
4. Çıkış düzenlemesini, bant genişliğini ve geçici yanıtı ve rahatsızlıkların reddini anlama. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, bir anahtarlamalı dönüştürücüyü kontrol etmek için bir geri besleme sistemi tasarlamayı öğretir. Önceki derslerde türetilen eşdeğer devre modelleri, küçük sinyal AC varyasyonlarını modellemek için genişletilir. Bu modeller daha sonra çözülerek, dönüştürücünün ve regülatör sisteminin önemli transfer fonksiyonları bulunur. Son olarak, geri besleme halkası model edilir, analiz edilir ve çıkış düzenlemesi, bant genişliği, geçici yanıt ve bozulmaların reddi gibi gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlanır.
Bu ders ayrıca ileri düzey dönüştürücü kontrol tekniklerini kapsar; bunlar arasında ortalama anahtar modellemesi ve Spice simülasyonları, pik akım modu ve ortalama akım modu kontrollü dönüştürücülerin modellemesi ve tasarımı ile tek fazlı AC şebekesi bağlı doğrultucu ve inverterlerin kontrolüne giriş bulunmaktadır. Tasarım ve simülasyon örnekleri, geniş bant genişliğine sahip yük noktası voltaj regülatörleri, düşük harmonikli güç faktörü düzeltme doğrultucuları ve güneş fotovoltaik güç sistemleri için şebeke bağlantılı inverterleri içerir. Dersin sonunda, en son teknolojiye sahip darbe genişlik modülasyonu (PWM) DC-DC dönüştürücüler, DC-AC inverterler, AC-DC doğrultucular ve diğer güç elektroniği sistemlerini modelleyebilir, kontrol halkaları tasarlayabilir ve simüle edebilirsiniz.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Eşdeğer devrenin türetilmesi |
2 | AC Eşdeğer Devre Modellemesi |
3 | Dönüştürücü Transfer İşlevleri - Bölüm 1 |
4 | Dönüştürücü Transfer İşlevleri - Bölüm 2 |
5 | Kontrolör Tasarımı |
6 | Ortalama Anahtar Modelleme |
7 | Ortalama Anahtar Modelleme ve Simülasyonu |
8 | Pik Akım Modu Kontrolü - Bölüm 1 |
9 | Tepe Akım Modu Kontrolü - Bölüm 2 |
10 | Pik Akım Modu Kontrolü - Simülasyonlar |
11 | Ortalama Akım Modu Kontrolü |
12 | Ortalama Akım Modu Kontrol-Simülasyonları |
13 | Uyarlanabilir kontroller |
14 | Uyarlanabilir kontroller ve simülasyonlar |
|
Kaynaklar: |
Pressman, Abraham Switching power supply design New York, McGraw-Hill, 2009
Hurley, W.G., Wölfle, W.H., Transformers and Inductors for Power Electronics Wiley 2013 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Teresa Orlowska-Kowalska, Frede blaabjerg, and Jose rodriguez Advanced and Intelligent Control in Power Electronics and Drives Springer, Switzerland 2014 978-3-319-03400-3
Hebertt J Sira Rami´rez; Ramo´n Silva-Ortigoza Control design techniques in power electronics devices Springer
London : 2006 9781849966054
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze, haftada 3 saat ders anlatımı. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %60 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgili matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerine tatbik edebilme becerisi. | 3 |
2 | Karmaşık Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla, uygun analiz ve modelleme metodlaarını seçme ve uygulama becerilerini geliştirme. | 3 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, belirli şartları sağlayan gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, tasarlayabilme becerisi; bu amaçla modern tasarım metodlarını uygulamak için beceri geliştirme. | 3 |
4 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli modern teknikleri ve araçları tasarlama, seçme ve kullanma becerisi; bilgi teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | 2 |
5 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği ile ilgil karmaşık problemlerin veya araştırma alanlarının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği yaparak verimli çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7 | Türkçe’de sözlü ve yazılı etki iletişim becerisi; en az bir yabancı lisan [özellikle İngilce) bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 1 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme becerisi, bilim ve teknolojideki en son gelişmeleri takip edebilme becerisi, sürekli güncel kalabilme becerisi. | 1 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |