Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Projesi I | YTE 505 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mekansal düzenleme yapabilir, taşıyıcı sistemi kurgulayabilir |
2. Yapı kabuğunu çevre kontrolü açısından tasarlayabilir |
3. Türkiye'de mevcut mevzuata göre yapı tasarımını geliştirebilir |
4. Yapının alt sistemleriyle birlikte uygulama projesi tasarlayıp sunabilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Uygulama projesi kapsamında, mekânsal düzenleme, taşıyıcı sistem ve çevre kontrolu açısından alternatiflerin araştırılması ve karşılaştırılması, yapı malzemesi ve yapı bileşenleri ile yapım teknolojileri açısından tasarımın irdelenmesi, tasarımın yapılabilirliğinin Türkiye’de geçerli yapı mevzuatına (deprem yönetmeliği, ısı korunumu yönetmeliği, gürültü yönetmeliği gibi) göre oluşturulması, yapı alt sistemleriyle ilgili tüm gerekliliklerin tasarım ile bütünleştirilmesi ve ilkelerin teorik ve uygulamalı çalışmalar ile irdelenmesi dersin içerik ve kapsamını oluşturur. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında temel yapım sistemleri ve detayların kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş, Dönemlik proje konusunun aktarılması |
2 | Proje Tasarımı, Ön tasarım kararlarının alınması |
3 | Proje Tasarımı, (Ön tasarım) |
4 | Proje Tasarımı, (Ön tasarım) |
5 | Proje Tasarımı, (Ön tasarım sürecinin değerlendirilmesi) |
6 | Proje Tasarımı (Uygulama Projesi) |
7 | Proje Tasarımı (Uygulama Projesi) |
8 | Proje Tasarımı (Uygulama Projesi) |
9 | Jüri, (Projenin Değerlendirme) |
10 | Proje Tasarımı, (Detaylandırma) |
11 | Proje Tasarımı, (Detaylandırma) |
12 | Proje Tasarımı, (Detaylandırma) |
13 | Proje Tasarımı, (Detaylandırma) |
14 | Projenin değerlendirilmesi (Tartışma) |
|
Kaynaklar: |
Moussavi, F., Biçimin İşlevi, YEM Yayınları, İstanbul, 2011
Engel, H., Structure Systems 3rd ed., Hatje Cantz, 2007
Türkçü, H.Ç.., Yapım 4.baskı, Birsen Yayınevi, 2010
Türkçü, H.Ç., Çağdas Tasıyıcı Sistemler, Birsen Yayınevi, 2009
Ching, F.D.K., Adams, C., Building Construction Illustrated, John Wiley&Sons Inc., Canada, 2001
Hunt, T., Tony Hunt's Structures Notebook 2nd ed., Architectural Press, 2003
Chilton, J., Space Grid Structures, Architectural Press, 2000
Watts, A., Modern Construction Envelopes (Modern Construction Series), Springer Vienna Architecture, 1st edition, 2010
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler uygulamalı proje çalışmaları ve kritikleriyle yürütülür. Her dönem başında belirlenen proje kapsamında üretilen projelerin haftalık takibi, kontrolü ve geliştirilmesi ve bu süreçlerin dönem içi ve sonunda jürilerle değerlendirilmesi yapılır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 2 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 2 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 3 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 2 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |