Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnsan Haklarının Kavramsal ve Hukuki Boyutu | HUK 559 | 5 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanma şartlarını öğrenmek |
2. “İnsan Hakları” kavramının modern hukuk sisteminin ayırıcı niteliği olduğuna ilişkin bilinç geliştirmek. |
3. Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi kazandırmak |
4. Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi kazandırmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Kamu hukukunun öteden beri en temel meselelerinden birini teşkil eden insan hakları kavramına gerek kuramsal bir çerçeveden gerek güncel gelişmeler ışığında bakmayı amaçlayan bu derste, insan haklarının doğuşu, gelişimi ve günümüzde kazandığı veçhe, hukuksal bir perspektiften ele alınmaktadır. Bu bakımdan öncelikle, insan hakları kavramının doğuşu ve evrimi, Eskiçağ, Ortaçağ ve Aydınlanma Çağında etki bırakan düşünürlerin insan haklarına ilişkin fikirleri ve ortaya attıkları tezler etrafında irdelenmekte; sonrasında ise bilhassa II. Dünya Savaşı sonrası bu kavramın nasıl işlerlik kazandığı meselesi insan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası belgeler dikkate alınarak incelenmektedir. Hukuksal açıdan ise insan hakları mefhumu, temel hak ve özgürlüklerden bağımsız şekilde ele alınamayacağından temel hakların süjeleri, sınıflandırma ve sınırlandırma sistemleri, kullanımındaki usul ve sistemler ile olağanüstü hallerde temel hak ve özgürlüklerin ne şekilde sınırlandırılabileceği benzeri sorunlara bu derste yoğun şekilde değinilmektedir. Ders temelde, bir yandan insan hakları kavramının anlam ve öneminin öğrencilerce kavranmasına hizmet etmekteyken; öte yandan öğrencilere insan hakları hukukuna dair genel bir bakış açısı kazandırma işlevi taşımaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - I |
2 | İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - II |
3 | İnsan Haklarının Tasnifi |
4 | Temel Hak ve Hürriyetlerin Özneleri |
5 | Temel Hak ve Hürriyetlerin Yükümlüleri |
6 | Temel Hak ve Hürriyetlerin Düzenlenmesinde Sistemler |
7 | Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması I |
8 | Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması II |
9 | Olağanüstü Hallerde Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması |
10 | Hak ve Hürriyetlerin Çatışması |
11 | Temel Hak ve Hürriyetlerin Kötüye Kullanılması Yasağı |
12 | 1982 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler |
13 | Öğrenci Sunumları |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
Johan Galtung, İnsan Hakları, Başka Bir Açıdan Bakış, Metis yayınları
Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, Ekin Yayınevi
Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi
Bülent Tanör, Türkiye'nin İnsan Hakları Sorunu, BDS Yayınları |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz Yüze Teorik Dersler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 3 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 1 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 2 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 4 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 2 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 3 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 1 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 4 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 2 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |