PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İnsan Haklarının Kavramsal ve Hukuki BoyutuHUK 559513 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanma şartlarını öğrenmek
2. “İnsan Hakları” kavramının modern hukuk sisteminin ayırıcı niteliği olduğuna ilişkin bilinç geliştirmek.
3. Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi kazandırmak
4. Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi kazandırmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kamu hukukunun öteden beri en temel meselelerinden birini teşkil eden insan hakları kavramına gerek kuramsal bir çerçeveden gerek güncel gelişmeler ışığında bakmayı amaçlayan bu derste, insan haklarının doğuşu, gelişimi ve günümüzde kazandığı veçhe, hukuksal bir perspektiften ele alınmaktadır. Bu bakımdan öncelikle, insan hakları kavramının doğuşu ve evrimi, Eskiçağ, Ortaçağ ve Aydınlanma Çağında etki bırakan düşünürlerin insan haklarına ilişkin fikirleri ve ortaya attıkları tezler etrafında irdelenmekte; sonrasında ise bilhassa II. Dünya Savaşı sonrası bu kavramın nasıl işlerlik kazandığı meselesi insan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası belgeler dikkate alınarak incelenmektedir. Hukuksal açıdan ise insan hakları mefhumu, temel hak ve özgürlüklerden bağımsız şekilde ele alınamayacağından temel hakların süjeleri, sınıflandırma ve sınırlandırma sistemleri, kullanımındaki usul ve sistemler ile olağanüstü hallerde temel hak ve özgürlüklerin ne şekilde sınırlandırılabileceği benzeri sorunlara bu derste yoğun şekilde değinilmektedir. Ders temelde, bir yandan insan hakları kavramının anlam ve öneminin öğrencilerce kavranmasına hizmet etmekteyken; öte yandan öğrencilere insan hakları hukukuna dair genel bir bakış açısı kazandırma işlevi taşımaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - I
2İnsan Haklarının Tarihsel ve Düşünsel Gelişimi - II
3İnsan Haklarının Tasnifi
4Temel Hak ve Hürriyetlerin Özneleri
5Temel Hak ve Hürriyetlerin Yükümlüleri
6Temel Hak ve Hürriyetlerin Düzenlenmesinde Sistemler
7Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması I
8Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması II
9Olağanüstü Hallerde Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması
10Hak ve Hürriyetlerin Çatışması
11Temel Hak ve Hürriyetlerin Kötüye Kullanılması Yasağı
121982 Anayasasında Temel Hak ve Özgürlükler
13Öğrenci Sunumları
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
Johan Galtung, İnsan Hakları, Başka Bir Açıdan Bakış, Metis yayınları Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukuku, Ekin Yayınevi Münci Kapani, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınevi Bülent Tanör, Türkiye'nin İnsan Hakları Sorunu, BDS Yayınları
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Yüz Yüze Teorik Dersler
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Final Sınavı1%100
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi4
2Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi4
3Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi3
4Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi4
5Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi4
6Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi1
7Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi2
8Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi 4
9Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci 2
10Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi3
11Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi 1
12Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi4
13Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak4
14Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi4
15Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak2
16Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi4