Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Edebiyat Kuramları I | ELL 680 | 6 | 1 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1. Eleştirel kuramda önemli figürlerin ve ekollerin tarihsel bilgisi. |
2. 2. Estetik kuram ve metin analizindeki önemli kavramsal fikirlerin anlaşılması. |
3. 3. Eleştirel düşüncenin temel ilkeleriyle disiplinler arası ilişki kurma. |
4. 4. Teorik terminolojinin temelden bilinçli eleştirel anlayışının sağlanması. |
5. 5. Edebi, sanatsal, kültürel ve diğer metinlerdeki kuramsal kavramlarla ilişki kurma becerisi. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste klasik dönemden günümüze kadar var olan temel eleştiri kuramları ele alınarak, yazınsal metinlerin ve kültürel yapıtların çağdaş bir yaklaşımla incelenmesi için gereken temel oluşturulacaktır. İşlenecek konular klasik, aydınlanma ve romantik dönem kuramları, Yeni Eleştiri ve Rus Biçimciliği, yapısalcılık, alımlama estetiği, izlenimci eleştiri, Marksizm eleştiri kuramları, postyapısalcılık, yapı çözüm, postmodernizm, feminizm ve cinsiyet kuramları, ırk, köken ve milliyetçilik kuramları, sömürgecilik sonrası kuramı, yeni tarihselcilik, ekoeleştiri, kültürel kuramlar ve transhümanizmdir.
Okumalar hem kuramsal metinleri hem de örnek metin incelemelerini kapsar; temel odak noktası kuramları basmakalıp “uygulanacak” yaklaşımlar olarak değil de anlamın okuma sürecinde nasıl üretildiğini sorgulama yöntemleri olarak anlamaktır. Dersin değerlendirmesi sınavlara ve metinlerin eleştirel incelemelerine dayalıdır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Edebiyat kuramlarına ve eleştirisine giriş. |
2 | Klasik ve ortaçağ gelenekleri. |
3 | Romantik Dönem Kuramı ve Novalis |
4 | Erken 20. yüzyılın kuramları (Anglo-Amerikan Yeni Eleştirisi, Rus Biçimciliği) |
5 | Okur odaklı |
6 | Yapısalcılık |
7 | Postyapısalcılık, postmodernizm |
8 | Ara Sınav |
9 | Psikanalitik Kuram |
10 | Marksizm |
11 | Feminizm, cinsiyet kuramları |
12 | Irk, etnisite, milliyetçilik kuramları |
13 | Eko-eleştiri, transhümanizm, post-hümanizm |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Adams, Hazard, and Leroy Searle, eds. Critical Theory Since 1965. Tallahassee: Florida State UP, 1989.
Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction, Oxford: Basil Blackwell, 1983.
Fry, Paul H. Theory of Literature. Yale UP, 2012.
Leitch, Vincent B. eds, et al. The Norton Anthology of Theory and Criticism. 3rd ed.
Newton, K. M., ed. Twentieth Century Literary Theory: A Reader. 2nded. New York: St. Martin’s P, 1997.
Waugh, Patricia. Literary Theory and Criticism. Oxford: Oxford UP, 2006.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze ders anlatımı, sunular
Öğrenciler derslerin en az % 70'ine katılmak zorundadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |