PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Tasarımda Karar SüreciARCH 6143 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Karar verme yöntemleri hakkında genel bilgi edinir ve geleneksel ve çağdaş karar verme yöntemlerini tanır
2. Tasarımda akılcı yaklaşımlar hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur ve karar destek sistemlerinin ilkelerini tanımlayabilir
3. Tasarım problemlerini analiz edebilecek araçlara sahip olur ve alternatif tasarım şemalarını değerlendirebilir
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders kapsamında, öğrencilerin tasarım süreçlerinde analitik ve eleştirel düşünme becerilerini içselleştirmeleri hedeflenmektedir. Mimarlık disiplininde araştırma ve profesyonel uygulamalar açısından kritik öneme sahip olan alternatif tasarım senaryolarının geliştirilmesi ve çok boyutlu değerlendirilmesi yetkinliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Böylelikle katılımcılar, çağdaş karar verme kuramlarını ve yöntemlerini mimarlık ve tasarım pratiklerine entegre edebilme kapasitesine ulaşacaklardır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Dersin kapsamı, amaçları ve genel yapısı üzerine tanıtıcı bir değerlendirme.
2Tasarımda Karar Üzerine Genel Tartışma: Tasarım süreçlerinde karar alma mekanizmalarının genel teorik temelleri ve uygulamalı yaklaşımlarına dair geniş bir tartışma.
3Karar Problemleri Tasarım ve mühendislik bağlamında karar problemlerinin tanımlanması, sınıflandırılması ve çözüm yöntemleri.
4Karar Süreci: Karar alma süreçlerinin aşamaları, karar verme modelleri ve tasarımda karar almanın dinamikleri.
5Tasarım Problemleri İçin Yöntem Seçimi: Tasarım problemleri bağlamında, uygun yöntemlerin seçilmesine dair teorik ve pratik tartışmalar.
6Alternatifler, Hedefler, Ölçütler: Alternatif tasarım çözümlerinin geliştirilmesi, hedeflerin belirlenmesi ve değerlendirme ölçütlerinin oluşturulması süreci.
7Ölçümler ve Değerlendirme: Tasarım alternatiflerinin değerlendirilmesinde kullanılan ölçüm teknikleri ve bu ölçümlerin karar alma üzerindeki etkisi.
8Duyarlılık Analizi ve Karar: Duyarlılık analizlerinin karar süreçlerinde nasıl kullanıldığı ve tasarım sonuçları üzerindeki etkilerinin incelenmesi.
9Hedefler, Ölçütler, Ağırlıklar: Ödevinin Teslimi / Sunumu - Ara Sınav Öğrencilerin hedefler, ölçütler ve ağırlıkların belirlenmesi üzerine geliştirdikleri ödevlerin sunumu ve ara sınav.
10Ölçümler Üzerine Eleştiriler: Ölçüm yöntemlerinin geçerliliği ve güvenilirliği üzerine eleştirel bir değerlendirme.
11Ölçümler Hakkındaki Ödevin Teslimi / Sunumu Öğrencilerin ölçüm tekniklerine dair geliştirdikleri ödevlerin teslimi ve sunumu.
12Alternatiflerin Karşılaştırılması Üzerine Eleştiriler: Alternatif tasarımlar arasındaki karşılaştırmaların yöntemleri ve bu karşılaştırmaların tasarım kararları üzerindeki etkilerine dair eleştiriler.
13Alternatiflerin Karşılaştırılması Ödevinin Teslimi / Sunumu: Alternatifler arasındaki karşılaştırmalara dair öğrenci ödevlerinin teslimi ve sunumu.
14Dönem Ödevi Üzerine Eleştiriler: Dönem boyunca yapılan tasarım projeleri ve araştırmalar üzerine toplu eleştiriler ve değerlendirmeler.
 
Kaynaklar:
Elker, C., Notes for the course “Architectural Design Decision Support System”, 2023
 
Diğer Kaynaklar:
Keen, P.G.W., Decision Support Systems: A Research Perspective;, Elsevier, Amsterdam, 2018, Keeney, R.L., Howard, R., Decisions with Multiple Objectives –Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993 Janssen, R., Multi-0bjective Decision Support for Environmental Management
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Kuramsal konulara ilişkin sunumlar, öğrenciler tarafından hazırlanacak yazılı ödevlerle desteklenecektir. Final ödevi, öğrencilerin dönem boyunca gerçekleştirdikleri araştırmaları kapsamlı bir şekilde içerecek ve akademik makale yazım tekniklerine uygun olarak hazırlanacaktır. Dersten elde edilecek deneyimin, öğrencilerin mesleki yaşamlarında karşılaşacakları karar verme süreçlerine yönelik çözüm önerileri geliştirmelerine katkı sağlaması beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Dönem Ödevi1%30
Ödev4%10
Ara Sınav1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması4
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak3
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek2
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek4
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek4
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 4