PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Osmanlı Döneminde Politikalar, İdeolojiler ve Yapı Yapma EtkinliğiARCH 6133 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Osmanlı mimarisindeki ideolojik ve politik etkileri değerlendirebilecektir,
2. Mimari üretimleri tarihsel bağlamlarıyla analiz edebilecektir,
3. Osmanlı mimarlığı üzerine akademik metinleri eleştirel olarak yorumlayabilecektir,
4. Tarihsel ve ideolojik bağlamda tartışma becerilerini geliştirebilecektir,
5. Akademik yazı ve sunum becerilerini kazanacaktır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, 15. yüzyıldan 18. yüzyıl sonuna kadar Osmanlı İmparatorluğu'nda gerçekleşen mimari üretimleri, arka planlarındaki ideolojik ve politik olaylar bağlamında inceler. Anadolu Selçuklu mimarisi, Bursa ve Edirne dönemi, klasik Osmanlı mimarisi, Mimar Sinan dönemi, taşra ilişkileri, Avrupa ile ilişkiler, batılılaşma dönemi mimarisi, Lale Devri ve Barok dönemi gibi ana başlıklar tartışılır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler literatür taraması ve kaynak analizlerinde destekleyici olarak yapay zeka araçlarını kullanabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse giriş, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, ödev konularının belirlenmesi
2Anadolu – Türk mimarlığının oluşumu. Beylikler ve Anadolu Selçuklu mimarlığı
3Bursa ve Edirne Dönemi Osmanlı Mimarlığı
4Fetih sonrası İstanbul; kentsel gelişim ve ideolojiler
5Klasik dönem Osmanlı Mimarlığı
6Mimar Sinan dönemini anlama
716.yy sonu mimarlık ve taşra ilişkisi
818.yy- Osmanlı Avrupa ilişkileri
918.yy Batılılaşma Dönemi Mimarisi
10Lale Devri ve Barok
1119.yy Osmanlıyı anlamak, siyasal gelişmeler
1219.yy mimari değişimler
1319.yy taşra mimarisi
14Genel tartışma, dönem değerlendirmesi
 
Kaynaklar:
Dogan KUBAN Ottoman Architecture, YEM 2007 Godfrey GOODWIN A History of Ottoman Architecture London: Thames & Hudson 1971 Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, Hürriyet Vakfı Yayınları 1998 Arnold, D., Ergut, A. E. & Özkaya, T. B (Edited) Rethinking Architectural Historiography, Taylor & Francis 2006 Gülru Necipoğlu, Sinan Çağı Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2013 Akyürek, Göksun. Bilgiyi Yeniden İnşaa Etmek Tanzimat Döneminde Mimarlık, Bilgi, İktidar İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2011 Bozdoğan, Sibel and Gülru Necipoğlu. "Entangled Discourses: Scrutinizing Orientalist and Nationalist Legacies in the Architectural Historiography of the "Lands of Rum"." Muqarnas, 2007: XXIV Can, Selman. Bilinmeyen Aktörleri ve Olayları ile Son Dönem Osmanlı Mimarlığı İstanbul: Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2010 Çelik, Zeynep. Empire, Architecture, and the City: French-Ottoman Encounters, 1830-1914 Seatle & London: University of Washington Press 2008 Çelik, Zeynep. The Remaking of İstanbul, Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century Berkley, Losangles, London: University of California Press 1986 Cengizkan, Ali. Modernin Saati Ankara: Mimarlar Derneği 2002 Deringil, Selim The Well Protected Domains London, New York: I.B. Tauris, 2004 Erkmen, Alev. Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza: Arşiv, Jubile, Abide İstanbul: Metis Yayınları 2011 Lewis, Bernard The Emergence of Modern Turkey New York: Oxford University Press 1968 Ortaylı, İlber İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı İstanbul: Timaş Yayınları 2009 Şenyurt, Oya Osmanlı Mimarlık Örgütlenmesinde Değişim ve Dönüşüm İstanbul: Doğu Kitabevi 2011
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders her hafta 3 saat süren teorik bir ders olarak organize edilmiştir. Haftalık verilen metinlerin tartışılması ile ilerleyecek olan ders, öğrenciler ile karşılıklı tartışma ve dialog üzerinden kurgulanan bir derstir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev10%30
Final Sınavı1%70
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi4
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması0
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması4
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak4
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek0
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak0
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek0
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek0
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek3
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek0
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek0
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek0
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek 0