Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası (Ticari) Tahkim | HUK 547 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Uluslararası ticaret hukuku açısından önem taşıyan tahkim/uyuşmazlık çözüm yolu hakkında bilgi sahibi olma. |
2. Uluslararası tahkim merkezlerini tanıma. |
3. Tahkim usulü hakkında genel bilgi sahibi olma. |
4. Hakem kararlarının tenfizi. |
5. Akademik araştırma, ödev yazım kuralları, akademik tartışma tekniklerine giriş. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | None |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | None |
|
Dersin Tanımı:
Ders, uyuşmazlık çözüm yöntemi olarak tahkimin tercih edilme nedenlerini, türlerini, başlıca uluslararası tahkim kurumlarını, tahkim prosedürünü, hakem kararlarının iptalini ve hakem kararlarının tenfizini kapsamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Tahkimin tercih edilme gerekçeleri, tahkim türleri |
3 | Tahkim anlaşması |
4 | Hakemlerin seçimi |
5 | Tahkim usulüne ilişkin meseleler |
6 | Milletlerarası Tahkim Kanunu'nun uygulama alanı |
7 | Tahkim usulüne ilişkin meseleler |
8 | Uluslararası tahkim kurumlarının kuralları (ICC, WIPO, ISTAC, TOBB) ve UNCITRAL Tahkim Kurallarının karşılaştırılması |
9 | Hakem kararı ve hakem kararının iptali |
10 | Hakem kararlarının tenfizi |
11 | Ödev sunumu |
12 | Ödev sunumu |
13 | Ödev sunumu |
14 | Ödev sunumu |
|
Kaynaklar: |
Turgut Kalpsüz, Milletlerarası Tahkim, Yetkin, 2010.
Ziya Akıncı, Milletlerarası Tahkim, Vedat, 2021.
Gary B. Born, International Commercial Arbitration, Kluwer, 2014.
Gülce Gümüşlü Tunçağıl, Uluslararası Sınai Mülkiyet Haklarına İlişkin Uyuşmazlıkların Tahkim Yoluyla Çözümü ve Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü Tahkim Kuralları
Konuya ilişkin Mevzuat ve uluslararası anlaşmalar. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Thomas H. Webster/Michael W. Bühler, Handbook of ICC Arbitration (Commentary, Precedents, Materials), Sweet&Maxwell, 2014. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı ve ödev sunumu |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 4 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 4 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 4 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 4 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 4 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 0 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 0 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 3 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 0 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |