| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Mimaride Aydınlatma Tasarımı | ARCH 508 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. - Aydınlatmanın temel ilkelerini ve aydınlatma fiziğini bilir |
| 2. - Herhangi bir mekanın aydınlık düzeyini hesaplayabilir |
| 3. - Mekanlarda doğal aydınlatmayı esas alan tasarımlar yapabilir |
| 4. - Farklı bina tipleri için uygun aydınlatma tasarımları uygulayabilir |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında aydınlatmanın temel ilkeleri, ışık, renk, algı ile bunların mimari tasarıma yansıtılma biçimleri, aydınlatma fiziği, aydınlık düzeyi hesabı, yapay aydınlatma, doğal aydınlatma, güneş/gölge analizi, günışığı faktörü, farklı bina tipleri için uygun aydınlatma tasarımı seçenekleri aktarılmaktadır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında mimari aydınlatma bilgisine ilişkin temel bina fiziği konularının kavranması ve anlaşılmasında üretken yapay zeka olanaklarından yararlanılması mümkündür. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş: Fiziksel gereklilikler ve Konfor |
| 2 | Aydınlatmanın temel ilkeleri: ışık, renk, algı |
| 3 | Aydınlatmanın temel ilkeleri: ışık akısı, aydınlık düzeyi, parlama |
| 4 | Güneş, gölge, güneş kontrolü, doğal aydınlatma |
| 5 | Günışığı ile aydınlatma ilkeleri – temel prensipler |
| 6 | Günışığı ile aydınlatma ilkeleri - pencereler |
| 7 | Günışığı ile aydınlatma ilkeleri – özel teknikler |
| 8 | Yapay aydınlatma araçları |
| 9 | Aydınlatma tasarımı temel hesapları |
| 10 | Aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları – 1 / Ödev-1 |
| 11 | Aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları – 2 / Ödev-2 |
| 12 | Aydınlatma tasarımında kullanılan simülasyon programları – 3 / Ödev-3 |
| 13 | Ödev sunumları |
| 14 | Ödev sunumları |
| |
| Kaynaklar: |
| S. Szokolay Introduction to Architectural Science Elsevier - Architectural Press 2004 0 7506 58495
N. Lehner Heating, Cooling, Lighting: Sustainable Design Methods for Architects John Wiley and Sons Inc. 2009 978-0470048092
F. K. Smith, F. J. Bertolone Bringing Interiors to Light Whitney Library 1986 0-8230-7080-8
IESNA Lighting Handbook IESNA Publications 2000 0-87995-150-8
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat teorik ağırlıklı ders işlenmektedir. Dönem içinde verilen pekiştirici ödevler ile konunun uygulanabilirliği desteklenmektedir. Verilen ödevler dönem başında duyurulur. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Aktiviteler | 3 | %60 |
| Proje | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 5,00 | 70,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 3 | 10,00 | 30,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
| 2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
| 3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 1 |
| 4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
| 5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
| 6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 2 |
| 7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 1 |
| 8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
| 9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 1 |
| 10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 1 |
| 11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
| 12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 1 |
| 13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
| 14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 1 |
| 15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 1 |
| 16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |