| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Kapadokya'da Yerleşmeler Tarihi | ARCH 506 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. güncel mimarlık tarihi konularında araştırma yapma, soru sorabilme ve yorum getirme becerilerini geliştirme |
| 2. Farklı bağlamların değerlendirebilmesi becerilerinin geliştirilmesi |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında Kapadokya üzerinden neolitik dönem höyüklerinden günümüze uzanan mimarlık ve yerleşme tarihi okumaları yapılacaktır. Bu okumalar aracılığıyla Anadolu coğrafyası ve tarihine, bu topraklar üzerinde birbirini takip etmiş ve/veya karşı karşıya gelmiş kültürlerin etkileşimlerine ve değişen yönetim merkezleri ile bu coğrafyanın kurduğu ilişkilere daha geniş bir perspektifte bakmak mümkün olacaktır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Dersin ana hatları / yöntemleri ve amaçları / gereksinimleri. Giriş. |
| 2 | Kapadokya: Fiziki durum ve topoğrafya |
| 3 | Kapadokya’da yerleşmeler tarihi: süreklilik-kesinti tartışması |
| 4 | Kayaya oyma mimari-inşaa edilmiş mimari-karma mimari: Kapadokya’da yerleşme şekilleri |
| 5 | Erken dönem yerleşmeleri: Neolitik, Tunç Çağı yerleşmeleri, Hititler, Persler |
| 6 | Helenistik ve Roma döneminde Kapadokya |
| 7 | Bizans döneminde Kapadokya (4-8. yy.): İlk Hıristiyanlar için sığınak. Arap akınları ve nüfusta düşüş |
| 8 | Bizans döneminde Kapadokya (9-11. yy.): Güvenli dönem. Manastırlar ve büyük konaklar |
| 9 | Kapadokya’da kültürel karşılaşmalar (12-13. yy.) |
| 10 | Kapadokya’da Selçuklular: Aksaray, Kayseri, Niğde. |
| 11 | Osmanlı döneminde Kapadokya: Nevşehir |
| 12 | Tarımsal enstalasyonlar: 20. yy.’ın başına kadar pratiğin sürekliliği |
| 13 | Geleneksel yerleşmelerin son aşaması: Kapadokya’da 19. yy. evleri. 1924 Nüfus Mübadelesi |
| 14 | UNESCO Dünya Mirası ve Kapadokya: Günümüz yerleşmelerinin sorunları ve potansiyeller |
| |
| Kaynaklar: |
| - |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Bixio, R./Caloi V./De Pascale, A., Cappadocia. Records of the Underground Sites, BAR International Series, 2413 Oxford 2012.
Giovannini, L. (ed.) Arts of Cappadocia Geneva 1972.
Korat, G., Taş Kapıdan Taç Kapıya: Kapadokya İstanbul:İletişim Yayınları 2003.
Ousterhout, R. A Byzantine Settlement in Cappadocia, Dumbarton Oaks Studies, 40, Washington, D.C. 2005.
Öztürk, F.G. Kapadokya’da Dünden Bugüne Kaya Oymacılığı [Rock Carving in Cappadocia From Past to Present] Arkeoloji ve Sanat, Istanbul 2009.
Rodley, L. Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia Cambridge 1985.
Sözen, M. (ed) Cappadocia Istanbul: Ayhan Şahenk Foundation 1998.
Stea, D./Turan, M., Placemaking: Production of Built Environment in Two Cultures Aldershot 1993.
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Bir dizi ders anlatımı/okuma yapılacaktır. Ara sınav, bunlara ve sınıf içi tartışmalara dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin, çalışmalarını dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
| Ara Sınav | 1 | %35 |
| Proje | 1 | %55 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 45,00 | 45,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 100,00 | 100,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
| 2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 4 |
| 3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 0 |
| 4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 4 |
| 5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 4 |
| 6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
| 7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
| 8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
| 9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 0 |
| 10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
| 11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 0 |
| 12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
| 13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 0 |
| 14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 0 |
| 15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 0 |
| 16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 0 |