Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Roman Çalışmaları | ELL 562 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. romanın kökleri hakkında bilgilenirler. |
2. Farklı milletlerden yazarların romanları üzerine tartışırlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, romanın ortaya çıkışı ve gelişimini roman türünü tanımlamaya yönelik çeşitli kuramsal yaklaşımlar ile inceler. Tür hakkında Ian Watt’ın ortaya koyduğu geleneksel İngiliz bakış açısı romanın onsekizinci yüzyılda ortaya çıktığı iddiasıdır; çağdaş görüşlere göre romanın ilk örnekleri Murasaki’nin onbirinci yüzyılda Japonya’da yazdığı ve sıklıkla dünyanın ilk romanı olarak adlandırılan Tale of Genji’si (Genji’nin Öyküsü), Makrembolites’ın onikinci yüzyılda Bizans’ta yazdığı Hysimine and Hysimines (Hysimine ve Hysimines), Rabelais’ın onaltıncı yüzyıl ortalarında Fransa’da yazdığı Gargantua and Pantagruel (Gargantua ve Pantagruel) ve Cervantes’in onyedinci yüzyıl başlarında İspanya’da kaleme aldığı ilk Avrupa romanı olarak anılan Don Quixote (Don Kişot) adlı yapıtlarıdır. Günümüz roman kuramları farklı dönemlerdeki tarih, kurmaca ve “gerçeklik” arasındaki ilişkinin yanı sıra düzyazı ve şiir arasındaki karmaşık ilişkiyi; metinlerin sözlü ve yazılı gelenekler ile basılı ve dijital medyada yaygınlaştırılmasını da göz önünde bulundurur. Bundan dolayı romanın şu türlerden ortaya çıktığı düşünülebilir: kutsal ve mitolojik metinler (Tevrat, İncil ve Kuran gibi); Gılgamış ve Beowulf gibi destanlar; Petronius’un Satyricon’u gibi Roma’ya özgü düzyazı anlatıları; Malory’nin Morte d’Arthur (Arthur’un Ölümü) ve Boccaccio’nun Decameron’u gibi ortaçağ ve Rönesans romansları.
Derste romanın bazı yapısal ve tematik alt türleri (mektuplardan oluşan roman, Romantik ve Sürrealist romanlar, çizgi roman; pikaresk, Bildunsroman, gotik; tarihi roman, duygusal roman, ütopya/distopya, fantastik roman vb.) ve tarihsel bağlam içindeki anlamlarının genel değerlendirmesi yapılacaktır. Ayrıca, öğrenciler roman hakkında (yapısalcı, Marksist, feminist, psikanalist, post yapısalcı vb.) bir dizi bakış açısını öğreneceklerdir. Ders belli bir döneme, ulusal gelenek ya da alt türe odaklanabilir veya türü tartışan Watt, Bakhtin, Lukács, Auerbach, Unamuno, Ortega y Gasset, Butor, Robbe-Grillet, Barthes ve diğerlerinin ilk çalışmalarından Daniel Schwarz, Nancy Armstrong, Marthe Robert, Deidre Lynch, Rachel Schmidt, Michael McKeon ve Franco Moretti gibi çağdaş düşünürlerin çalışmalarına kadar uzanan kuramsal okumaları içerebilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çağdaş edebiyat ve kültürün özelliklerine giriş |
2 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
3 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
4 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
5 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
6 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
7 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
8 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
9 | Vize |
10 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
11 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
12 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
13 | Seçilen bir romanın analizi ve tartışılması |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Mikhail Bakhtin Problems of Doestoevsky’s Poetics
Ian Watt The Rise of the Novel: Studies in Defoe, Richardson and Fielding
Nancy Armstrong Desire and Domestic Fiction : A Political History of the Novel
Michael McKeon Theory of the Novel : A Historical Approach
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %50 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |