Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İktisadi Krizler | ECON 512 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Herhangi bir iktisadi krizin derste öğrendikleri teknikleri kullanarak çok boyutlu olarak analiz edebilir. |
2. Küreselleşme, iş döngüsü kavramı ve uyumlanması, uluslararası finansal krizlerin yayılması gibi kavramları dinamiklerini bilir. |
3. Krizlerin belli başlı çeşitlerini teorik ve uygulamalı olarak bilir. |
4. İktisadi krizlerin ortaya çıkmasında rol oynayan başlıca faktörleri bilir. |
5. Krizlerin sonuçlarını analiz edebilir. |
6. Krizlere işaret edebilecek olan çeşitli göstergeleri değerlendirebilir. |
7. Türkiye’de gerçekleşen belli başlı krizleri çok boyutlu olarak bilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders finansal krizler literatüründen seçmeler içermektedir. Dersin amacı öğrencinin bütüncül bir finansal kriz analizinde kendisine yardımcı olacak makroiktisadi ve finansal ilişkiler bağlantısını kavramasını sağlamaktır. Ders içeriği, başlıca finansal kriz tipleriyle krizlere yol açan unsurların, bu krizlerin reel ve finansal sektöre olan etkilerinin, ve hızla küreselleşen çağımızda giderek önemi artan uluslararası finansal krizlerin bulaşma etkilerinin incelenmesiyle temellenmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Krizlerin Tanımı, Çeşitleri (Reel ve Finansal Krizler) |
2 | Krizler ve Reel Ekonomi: Para ve Maliye Politikalarının Rolü |
3 | Krizlerin Sektörel Boyutta Analizi: Emlak Piyasası, İnşaat Sektörü, Otomotiv Sektörü, İmalat Sektörü, Bankacılık, Finans ve Sigortacılık Sektörleri |
4 | Bir Krizin Analizi: Özeti, Teşhisi (Varlık fiyatları köpükleri, bankacılık krizleri, ulusal bırç krizleri vb.), Altında Yatan ve Patlak Verme Sebepleri, Politika Önermeleri. Vaka Çalışması: 2007-2008 Krizi |
5 | Krizlerin Ardından: Para ve Maliye Politikası, İktisadi Politika ve İş Olanaklarının Geliştirilmesi, Sosyal Sonuçları, Uluslararası Kurumlar |
6 | Gelişmekte Olan Piyasalarda Krizler |
7 | Ara Sınav |
8 | Vaka Çalışması: Türkiye’de Krizler: 1994 Krizi, 1999 Dönemine kadar Krizler, Stabilizasyon Programı ve Döviz Kuru Rejimi |
9 | Vaka Çalışması: Türkiye’de Krizler: Bankacılık Sektörünü Sorunları ve 2000 Krizi, 2001 Krizi, 2007-2008 Küresel Finansal Krizinin Yayılma Etkileri |
10 | Vaka Çalışması: Hızlı Şekilde Uluslarası Etki Yaratan Finansal Krizler – I: 1992- 1993 Avrupa Para Sistemi Krizi, 1994 Meksika, Arjantin ve Brezilya Ödemeler Dengesi Krizi |
11 | Vaka Çalışması: Hızlı Şekilde Uluslarası Etki Yaratan Finansal Krizler – II; 1997 Doğu Asya Finansal Krizi, 1998 Rusya Kamu Borç Krizi |
12 | İş Döngüsü Teorisi, Döngülerin Tanımlanması, Stilize Olgular |
13 | İş Döngüsü Sınıflandırmaları (Kondratieff, Kuznets, Kitchin, Juglar döngüleri); İş Döngüsünün Ölçülmesi |
14 | Wokshop: Üretim Açığının İş Döngüsü Göstergesi Olarak Kullanılması |
|
Kaynaklar: |
1. Charles P. Kindleberger and Robert Z. Aliber (2011), Manias, Panics and Crashes: A History of Financial Crises, 6th ed., Palgrave Macmillan.
2. Reinhart, C., and K. Rogoff (2011), This time is different: Eight centuries of financial folly Princeton University Press.
3. Özatay, F. (2009), Finansal Krizler ve Türkiye, Doğan Kitap.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Gorton, G. B. (2010), Slapped by the Invisible Hand: The Panic of 2007 (Financial Management Association Survey and Synthesis), Oxford University Press.
2. Wesley Clair Mitchell (2010), Business Cycles, Kessinger Publishing, LLC. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saatlik dersler anlatımı ve öğrencilerin aktif olarak tartışmaya katılması hedeflenmektedir. Öğrenciler kendi seçtikleri bir konuda vaka çalışması yapacaklardır. Öğrencilerin uygulamalı literatürü tanıması amacıyla ders bünyesinde gerçekleştirilecek olan worshoplarda bilgisayar kullanılacaktır. Öğrenciler iş döngülerini analiz eden çeşitli yöntemleri ve E-views programı kullanarak Türkiye ekonomis örneğindeki uygulamalar yapacaklardır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Proje | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |