Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kent Planlamaya Giriş | CRP 111 | 1 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. (1) Şehir planlamasının temel konuları hakkında teorik bilgi edinir. |
2. (2) Kentsel planların ve plancıların gelişim sürecindeki rolünü anlar. |
3. (3) Şehir planlamasının farklı boyutları hakkında genel bir anlayış geliştirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders şehir planlamasının temelleri ile ilgili 14 haftalık bir başlangıç dersidir. Entegre bir bakış açısı ile tasarlanan ders kentsel gelişim sürecinde kent planlama pratiğinin kapsamı, boyutları ve rolü hakkında tam bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu yaklaşım doğrultusunda öncelikle şehirlerin ortaya çıkışı ve kentleşme konuları incelenmektedir. Daha sonra kent planlamasının boyutları ayrıntılı olarak tartışılmaktadır.
Ders, kentleşme sürecini ve şehir planlaması ve planlamacıların rolünü tartışmayı amaçlamaktadır. Kentsel sosyoloji, ekonomi, siyaset ve morfoloji ve farklı yerleşim türleri gibi kentleşmeyle ilgili temel meselelerin tanımlanmasını ve güncel tartışmaları kapsamaktadır.
This course is a 14-week introductory lecture on fundamentals of city planning. The content of the lectures designed with an integrated point of view to give full understanding on the scope, dimensions and the role of urban planning practice in development process. In line with this approach, firstly, emergence of cities and urbanization issues are examined. Then, dimensions of urban planning are discussed in detail.
The course aims to discuss urbanization process and the role of urban planning and planners. It scopes the identification of different type of settlements and fundamental issues, such as urban sociology, economy, politics and morphology, related to urbanization, as well as contemporary debates.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin amacı, kavramların açıklanması |
2 | Kent ve kenti oluşturan elemanların, kent işlevlerinin tanımlanması |
3 | Kentleşme süreçleri |
4 | Kentlerin tarihsel oluşumu ve gelişimi- 1 |
5 | Kentlerin tarihsel oluşumu ve gelişimi- 2 |
6 | Yerleşim türlerinin tanımlanması |
7 | Kent morfolojisini etkileyen faktörlerin tanımlanması |
8 | Temel kent teorileri |
9 | Planlama – temel kavramlar ve tanımlar |
10 | Planlama – aşamalar |
11 | Şehir planlamanın çalışma alanlarının açıklanması |
12 | Şehir planlama ile ilgili farklı disiplinlerin tanıtılması |
13 | Profesyonel planlama pratiklerinin incelenmesi |
14 | Genel tekrar – tartışma ve değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Richard T. LeGates and Frederic Stout (eds). 2016. The City Reader, Routledge, London and New York.
Melih Ersoy (ed). 2012. Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük, Ninova Yayınları, İstanbul.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Levy, John M. 2011.Contemporary Urban Planning. Pearson Education,Inc.
S. S. Özdemir, Ö. B. Özdemir Sarı, N. Uzun (eds). 2017. Kent Planlama. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 14 | %15 |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 3,00 | 3,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 9,00 | 9,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 2 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |