PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Ayrık MatematikMCS 123112 + 236,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencilere ayrık yöntemler ve kombinatoryal akıl yürütme konularını, iyi seçilmiş problemler aracılığıyla tanıtmak.
2. Modüler aritmetiğin temel özelliklerini kanıtlamak ve bunların Bilgisayar Bilimi algoritmalarındaki uygulamalarını açıklamak.
3. Seriler ve özyinelemelerden, süreçlerin büyüme oranları için kapalı form ve asimptotik ifadeler türetmek.
4. Permütasyonlar ve kombinasyonlar gibi temel kombinatoryal süreçlerin olası sonuçlarının sayısını hesaplamak.
5. Basit kombinatoryal süreçler için olasılıkları ve ayrık dağılımları hesaplamak; beklentileri hesaplamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Temel sayma kavramları. Permütasyonlar ve kombinasyonlar. Kombinatoryal argümanlar. Algoritmaların analizine uygulamalar. Özyinelemeli denklemler. Doğrusal özyinelemeli denklemlerin çözülmesi. Böl ve yönet algoritmaları ve özyinelemeli denklemler. Üretici fonksiyonlar. Dahil etme-çıkartma (Inclusion-Exclusion) prensibi. Dahil etme-çıkartma prensibinin uygulamaları. Grafikler ve ağaçlar ve bunların bilgisayarlardaki temsili.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1 Algoritmalar
2Algoritmaların Zorluk Derecesi
3Matematiksel tümevarım
4Permütasyonlar ve Kombinasyonlar
5Sayma Temelleri
6Güvercin Deliği Prensibi
7Özyinelemeli Denklemler
8Doğrusal Özyinelemeli Denklemlerin Çözülmesi
9Böl ve Yönet Algoritmaları
10Özyinelemeli Denklemler
11Üretici Fonksiyonlar
12Dahil Etme-Çıkartma Prensibi ve Uygulamaları
13İlişkiler ve Özellikleri
14Grafikler ve Ağaçlar
 
Kaynaklar:
Discrete Mathematics and its Applications, Kenneth H. Rosen, Sixth ed., Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill 2007, 13-978-0-007-288008-3
 
Diğer Kaynaklar:
Introductory Discrete Mathematics, V. K. Balakrishan, Dover Books 1996, 0-486-69115-2
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 4 saat ders saati.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Test/Quiz/Kısa Sınav5%5
Ödev5%5
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)140,507,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)215,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.4
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.2
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.2
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.1
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.4
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.0