Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapım Teknolojileri Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Etik | YTE 501 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bilimsel araştırma yapma sistematiği ve yapım teknolojileri hakkında bilgi edinir. Öğrenciler bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilir |
2. Bilimsel araştırma süreci ve etik konularda teorik ve pratiğe dair bilgilenir |
3. Mimarlık ve yapım teknolojileri alanında bilimsel bilgi üretimi ve mimari araştırma yöntemleri üzerine çalışma becerisi kazanır. |
4. Bilim, Mimarlık ve yapım teknolojileri alanına ait araştırmalar ile ilgili disiplinlerin çalışmalarını birleştirebilme yeteneği elde eder |
5. Araştırma sonucu olan rapor, makale ve tezlerin yayımlanmasında akademik etik sorumluluk ve bilinç yerleşir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Yapım teknolojileri alanında araştırma sürecini incelemek, temel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve araştırmacıların belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken araştırma sorusu bulma, hipotez kurma, olayı kavrama, kabullenme, ölçme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme / yorumlama ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini içeren bir derstir. Bilimsel araştırmanın metodolojik sürecinin açıklanması, araştırmanın sonuçlandırılması, araştırma sonuçlarının yayımlanması ve yayın etiğine dair konuların aktarılması bu dersin tanımı içinde yer alır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Araştırma yöntemlerinde üretken yapay zekadan etik ilkeler çerçevesinde nasıl yararlanılacağı anlatılır ve etkin kullanımı sağlanır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Temel kavramlar: Bilim, Bilgi, Bilimsel Yöntem ve Akademik Araştırma |
2 | Bilimsel Araştırmanın Evreleri, Özellikleri ve yapım teknolojileri alanında bilimsel araştırma |
3 | Bilimsel çalışmada Giriş, kaynakça, sonuç ve öneri yazma |
4 | Yapım teknolojileri alanında bilgi toplama, bilgi enformasyon kaynakları |
5 | Araştırma problemi, tanımı, problemin belirlenmesi ve seçimi ile yapım teknolojileri alanında problem alanları |
6 | Araştırma türleri, verilerin toplanması, yöntem seçimi |
7 | Yapım yöntemlerinde nitel ve nicel araştırma yöntemleri, araştırma türleri, ölçme, gözlem, anket, örneklem, görüşme,vb. |
8 | Karma yöntemler, software ve araçlar |
9 | Yapım teknolojileri alanında rapor yazımı, başlık, özet, anahtar kavramlar yazılması |
10 | Araştırma raporunun kurgu ve organizasyonu, son yazım ve kontrol |
11 | Yapım teknolojileri alanında araştırma raporu yazımı ve yayımı |
12 | Bilimsel çalışmalarda karşılaşılan etik sorunlar, yayın etiği, bilimsel ahlak |
13 | Etik standartlar, yasal sınırlamalar ve yazılımlar - TÜBİTAK araştırma ve yayın kurulu yönetmeliği - YÖK bilimsel araştırma ve yayın etiği yönergesi |
14 | Dönem ödevi sunumları |
|
Kaynaklar: |
* Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık Ankara. 2016, 9786055426583
* Groat, L., Depres, C. The Significance of Architectural Theory for Environmental Design Research, Behaviour and Design, Plenum Press
New York 1987, 97814684581451
* Pakdil, F. Mimarlık Araştırmaları İçin Bilimsel Araştırma Yöntemi El Kitabı, Yıldız Teknik Üniversitesi Baskı İşliği, Yayın No:283
iSTANBUL 1993
* Karasar, N. Araştırmalarda Rapor Hazırlama: 19. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara. 2016, 9786055426156
* Creswell, J. W. Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Çev . Ed.: S.B. Demir, Eğiten Kitap, Ankara. 2016, 6054757288
* Ertekin, C., Berker, N., Tolun, A., Ülkü¨, D., Bilimsel aras¸tırmalarda etik ve sorunlar Tüba Yayınları, Tübitak Matbaası, 2002, 9758593129
* https://library.purdueglobal.edu/writingcenter/basiccitationguidelines Internet kaynağı 2020
|
|
Diğer Kaynaklar: |
* Arıkan, R. Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma, Gazi Kitabevi, 2. Ankara. 2000. 9789758784356
* http://www.tk.org.tr/APA/apa_2.pdf internet
* http://fbe.cankaya.edu.tr/wp-content/uploads/sites/67/2014/05/tez_klavuzu.pdf internet
* Day, R. A. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çev: G.A. Altay Tübitak, Ankara.1996
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat, ders anlatma, araştırma yapma, sunum yapma teknikleri ile öğretim yapılır. Teorik bilgi ders saatleri sırasında verilir. Bazı ödevler de gereklidir. Ödevlerin içeriği her dönemin başında duyurulur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Sözlü Sunum | 1 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 2 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 2 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 4 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 2 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 2 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 4 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 2 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 2 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 2 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 2 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 1 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 2 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 2 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 3 |