Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Hukukunun Temel Kavramları | HUK 553 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu ders ile öğrenciler iş hukukunun süjeleri olan ve özellikle uygulamada karşılaşılan işçi, işveren, işveren vekili, alt işveren, stajyer, işyeri, işyerinin devri gibi temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olacak, iş hukukunun kapsamını belirleyebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste öncelikle iş hukukunun en önemli temel kavramlarından olan işçi, ve bu kavrama yakın kavramlar, işveren, birlikte ve birden fazla işverenlik ile işveren vekili kavramları açıklanır. Daha sonra alt işveren-asıl işveren ilişkisi, alt işveren uygulamasında muvazaalı durumlar ile alt işverenlerin değişmesi hususları öğreti görüşleri ve yargı kararları çerçevesinde etraflıca incelenir. İşyeri ve işletme kavramları ele alınarak işyerinin bildirilmesi, faaliyetin durdurulması, kapatılması konuları ile işyerinin devri konusu ele alınır. Son olarak işyeri devrinin hukuki sonuçları ile işyeri devrine ilişkin İş Kanunu, TTK ve TBK'da yer alan farklı düzenlemeler üzerinde durulur. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse giriş, genel olarak iş hukukunun temel kavramları |
2 | İşçi ve işçi kavramına yakın kavramlar |
3 | İşveren kavramı, birlikte ve birden fazla işveren |
4 | İşverenin değişmesi |
5 | Alt işveren kavramı ve alt işveren uygulamasında muvazaa |
6 | Alt işverenlerin değişmesi |
7 | Alt işverenliğin işyeri bölümünün devrinden farkı |
8 | İşveren vekili |
9 | İşveren ve işveren vekilinin hukuki sorumluluğu |
10 | İşyeri ve işletme kavramları |
11 | İşyerinin bildirilmesi, faaliyetin durdurulması ve kapatılması |
12 | 4857 S. İş Kanunu'na göre işyerinin devri |
13 | TTK ve TBK bakımından işyeri devri |
14 | İşyeri devrinin sonuçları |
|
Kaynaklar: |
MOLLAMAHMUTOĞLU, Hamdi/ASTARLI, Muhittin/BAYSAL, Ulaş, İş Hukuku Genel Kavramlar Bireysel İş İlişkileri, 7. Baskı, Ankara, Lykeion, 2022.
SÜZEK, Sarper, İş Hukuku Genel Esaslar-Bireysel İş Hukuku, 22. Baskı, İstanbul, Beta Yay., 2022.
ÇELİK, Nuri/CANİKLİOĞLU, Nurşen/CANBOLAT, Talat/ÖZKARACA, Ercüment, İş Hukuku Dersleri, yenilenmiş 35. Baskı, İstanbul, Beta yay., 2022.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, karar incelemesi, ödev çalışması. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Final Sınavı | 1 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Hukuk normlarının evrensel ve toplumsal temellerini ve etkilerini saptayabilme becerisi | 3 |
2 | Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki hukuki ilişkileri tahlil edebilme becerisi | 4 |
3 | Hukuki sorunları belirleme, analiz etme ve soruna uygulanacak hukuk kurallarını tespit etme becerisi | 4 |
4 | Kavramsal düşünme, kavramsal ve pratik bilgileri yorumlayabilme ve hukuki sorunların çözümünde uygulayabilme becerisi | 3 |
5 | Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme becerisi | 4 |
6 | Hukuki ilişkilerin düzenlenmesinde ve uyuşmazlıkların çözümünde sözlü ve yazılı etkili iletişim kurma becerisi ve hukuki durumları belgelendirme becerisi | 3 |
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | 4 |
8 | Çağın sosyal, ekonomik, politik ve hukuki sorunlarına ilgi duymak ve bu sorunlar hakkında bilgili olma ve bu doğrultuda olaylara disiplinler arası bir yaklaşımla bakabilme becerisi | 3 |
9 | Hukuk alanında çalışma disiplini, mesleki ve etik sorumluluk bilinci | 3 |
10 | Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme becerisi | 4 |
11 | Hukuk alanıyla ilgili teknolojik temelli mesleki programları kullanabilme becerisi | 4 |
12 | Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi | 3 |
13 | Hukuk bilimiyle yakından ilişkili ekonomi, tarih, sosyoloji, felsefe ve maliye gibi disiplinlerden yararlanabilmek ve farklı inceleme alanlarına ilişkin çok disiplinli bir bakış açısına sahip olmak | 4 |
14 | Hukuki sorunlara insan hakları temelinde yaklaşabilme becerisi | 4 |
15 | Mesleki ve sosyal alanlarda kolektif çalışma becerisine sahip olmak | 3 |
16 | Hukukun evrensel ilkeleri ışığında sosyal ve hukuksal sorunlara eleştirel bakabilme ve çözümler ortaya koyabilme becerisi | 4 |