PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Temel Tasarım StüdyosuCRP 101114 + 4610,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel çevreyi bir sistem olarak algılama ve soyut düşünme yöntemlerini geliştirmek
2. Coğrafi düzen ve birim elemanlar oluşturmak üzere tasarım becerileri geliştirmek.
3. Tasarımda mekansal hiyerarşi oluşturma becerileri geliştirme
4. İki boyutlu ve üç boyutlu düşünme ve temsil etme yeteneklerini geliştirme.
5. Özgünlüğü ve yaratıcılığı ortaya koymak üzere bireysel çalışma yeteneğini geliştirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders tasarımın temel elemanları, kavramları ve prensiplerine giriş niteliğindedir .Tasarımın temel kavram ve ilkelerinin tanıtılması; Tasarım sorunlarının çözümünde kullanılan düşünce yollarının ve el becerilerinin geliştirilmesi için özel alıştırmaların verilmesi; görsel değerlerin geliştirilerek farklı araçlarla 2 ve 3 boyutlu kompozisyonlar oluşturma yöntemlerinin deneyimlenmesi konularını içerir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Gerekmemektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş, referans çerçevesi ve soyutlama
2Gestalt Form yasalarına giriş. Şekil-Zemin / Dolu – Boş ilişkileri.
3Geometrik hiyerarşi- Çeşitlilik – Karmaşıklık- Biraradalık
4Geometrik düzen: Benzer ve farklı türler arasında mesafe ve denge ilişkisi
5Mesafe ve Denge ilişkisi
6Birim elemanlar kullanarak simetrik denge ve dengesizlik: Asimetrik denge ve dengesizlik oluşturma
7Birim elemanın üç boyutlu temsili
8Üç boyutlu denge ve düzen
9İlk Jüri: Yaşam alanı (Habitus): Coğrafi elemanlar ve topoğrafyaya giriş
10Yaşam alanı (Habitus): Coğrafi elemanlar ve topoğrafyaya giriş
11İkinci Jüri: Yaşam alanı (Habitus)
12Çevreyi şekillendirirken Gestalt kurallarını uygulama
13Ortak ve özel mekanların farklılaşması
14İnsan etkinliklerine göre mekan hiyerarşisi ve organizasyonu
 
Kaynaklar:
Lauer, D.A., Pentak, S. (2012). Design Basics, Eight Edition, Wadsworth, Cengage Learning. Behrens, R.R. (1998). Art, Design and Gestalt Theory, Leonardo, (31:4), 299-303.
 
Diğer Kaynaklar:
Alexander, C. (1971). A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, London: The Architectural Press. Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. New York: Van Nostrand Reinhold. Lynch, K. (1960). The Image of the City. London, England: The M.I.T. Press. Lynch, K. (1989). Site Planning. The U.S.: Maple-Vail. Marcus, C.C. & Francis, C. (1998). People Places. New York, NY: John Wiley & Sons.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Stüdyo ortamı içinde teorik anlatım, görselleştirme ve uygulama yöntemlerini içerir. Öğrencilerin öğretim elemanlarından kritik alarak projelerini geliştirmeleri, deneye-yanıla ilerleme sağlamaları ve birbirinden öğrenmeleri esastır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Proje4%40
Aktiviteler1%30
Ara Sınav2%20
Katılım/Tartışma14%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)143,0042,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri103,0030,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)210,0020,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)130,0030,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.3
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.1
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.2
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.1
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.2