Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri ve Etik | ARCH 501 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hazırlanmış bir araştırmanın yazılı, görsel ve sözel sunumunun etkin bir biçimde yapılması alışkanlığının edinir |
2. Araştırma sürecini ve araştırma süreciyle ilgili temel faaliyetleri, becerileri ve etiği açıklayabilir |
3. Hipotezleri ve araştırmaya yönelik araştırma sorularını açıklar; araştırma soruları için araştırma tasarlar ve yürütür |
4. Bir araştırmadan toplanan verileri analiz eder ve sonuçları değerlendirir |
5. Akademik metin yazma ile ilgili etik sorunları tespit eder |
6. Akademik bir metin yazmak için uygun bir taslak/çerçeve/içindekiler ve strateji belirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencilere hem profesyonel hem de akademik bir faaliyet olarak mimari araştırma yöntemlerini tanıtmayı ve araştırma yapma yeterliklerini kazandırmayı hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda ders (i) araştırma yöntemlerini, yani bir hipotezin nasıl formüle edileceğini ve bunun için nasıl bir araştırma sorusunun ortaya konacağını, bir araştırma sorusunun araştırılması için araştırmanın nasıl tasarlanıp gerçekleştirileceğini, bir araştırmanın sonuçlarının nasıl analiz edileceğini ve sonuçların nasıl alınacağını; (ii) araştırma ve yayın etiğini; araştırma yapmak ve akademik metin yazmak konusunda ortaya çıkan etik konuları; (iii) akademik metinlerin nasıl yazılacağı; konferans bildirileri, dergi makaleleri ve tezler gibi akademik metinlerin üslubu, organizasyonu ve ana hatlarını kapsamaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş |
2 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Araştırma Soruları |
3 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Hipotezler ve Amaçlar- Okumaların Tartışılması |
4 | Nitel Araştırma Yöntemleri- Okumaların Tartışılması |
5 | Nicel Araştırma Yöntemleri- Okumaların Tartışılması |
6 | Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri; Veri Analiz Yöntemleri |
7 | Öğrenci Sunumları/Ara Sınav |
8 | Literatür İncelemesi ve Araştırma Tasarımı - Okumaların Tartışılması |
9 | Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veri tabanları |
10 | Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama- Okumaların Tartışılması |
11 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama |
12 | Makale ve Tez Yazımında Temel Kurallar ve Örnekler |
13 | Etik ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler -YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi |
14 | Öğrenci Sunumları |
|
Kaynaklar: |
• Robson, C. (Çeviri Editörleri: Çınkır, Ş ve Demirkasımoğlu, N.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması, Anı Yayıncılık , 2017. ISBN: 978-605-170-147-9
• Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Nobel Akademik Yayıncılık Ankara, 2016. ISBN: 9786055426583
• Creswell, J. W. Çeviri Editörleri: Demir, S.B. vd., Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Eğiten Kitap, Ankara, 2016. ISBN: 6054757288
• Sönmez, V., Alacapınar, F., Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık , 2019. ISBN: 978-605-170-317-6
• Teddlie, C. and Tashakkori, A., Çeviri Editörleri:Dede, Y.ve Demir, S.B., Karma Yöntem Araştırmaların Temelleri , Anı Yayıncılık, 2020. ISBN: 978-605-170-033-5
• Groat, L., Wang,D., Architectural Research Methods, John Wiley & Sons, Inc., 2002.
• Ruedi, K. & Bordon, I., The Dissertation: An Architecture Student’s Handbook, Architectural Press, 2000.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
o Büyüköztürk, Ş. vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, 2014. ISBN: 9789944919289
o Ertekin, C. vd. Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar, TÜBA Yayınları, TÜBİTAK Matbaası, 2002. ISBN:9789758593125
o Yüksek Öğretim Kurulu, YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi.
o Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tez Yazım Kılavuzu.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüzyüze veya uzaktan eğitim yöntemi ile sunum yapma teknikleri kullanılarak ders anlatılır ve ödev olarak verilen okumaların özetleri üzerinden tartışmalar gerçekleştirilir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi | 4 |
2 | Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi | 3 |
3 | Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması | 3 |
4 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması | 3 |
5 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması | 3 |
6 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek | 4 |
7 | Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak | 3 |
8 | Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek | 4 |
9 | Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak | 4 |
10 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek | 4 |
11 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek | 3 |
12 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek | 4 |
13 | Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek | 3 |
14 | Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek | 4 |
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | 3 |
16 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek | 4 |