PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri ve EtikARCH 5013 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Hazırlanmış bir araştırmanın yazılı, görsel ve sözel sunumunun etkin bir biçimde yapılması alışkanlığının edinir
2. Araştırma sürecini ve araştırma süreciyle ilgili temel faaliyetleri, becerileri ve etiği açıklayabilir
3. Hipotezleri ve araştırmaya yönelik araştırma sorularını açıklar; araştırma soruları için araştırma tasarlar ve yürütür
4. Bir araştırmadan toplanan verileri analiz eder ve sonuçları değerlendirir
5. Akademik metin yazma ile ilgili etik sorunları tespit eder
6. Akademik bir metin yazmak için uygun bir taslak/çerçeve/içindekiler ve strateji belirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, öğrencilere hem profesyonel hem de akademik bir faaliyet olarak mimari araştırma yöntemlerini tanıtmayı ve araştırma yapma yeterliklerini kazandırmayı hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda ders (i) araştırma yöntemlerini, yani bir hipotezin nasıl formüle edileceğini ve bunun için nasıl bir araştırma sorusunun ortaya konacağını, bir araştırma sorusunun araştırılması için araştırmanın nasıl tasarlanıp gerçekleştirileceğini, bir araştırmanın sonuçlarının nasıl analiz edileceğini ve sonuçların nasıl alınacağını; (ii) araştırma ve yayın etiğini; araştırma yapmak ve akademik metin yazmak konusunda ortaya çıkan etik konuları; (iii) akademik metinlerin nasıl yazılacağı; konferans bildirileri, dergi makaleleri ve tezler gibi akademik metinlerin üslubu, organizasyonu ve ana hatlarını kapsamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında, literatür araştırma süreçlerinde üretken yapay zeka araçlarının destekleyici olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Ayrıca, öğrencilere, bu araçların etik ve akademik çerçevede nasıl kullanılacağı konusunda temel farkındalık kazandırılması da amaçlanmaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş
2Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Araştırma Soruları
3Bilimsel Araştırmada Planlanma: Hipotezler ve Amaçlar- Okumaların Tartışılması
4Nitel Araştırma Yöntemleri- Okumaların Tartışılması
5Nicel Araştırma Yöntemleri- Okumaların Tartışılması
6Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri; Veri Analiz Yöntemleri
7Öğrenci Sunumları/Ara Sınav
8Literatür İncelemesi ve Araştırma Tasarımı - Okumaların Tartışılması
9Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veri tabanları
10Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama- Okumaların Tartışılması
11Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama
12Makale ve Tez Yazımında Temel Kurallar ve Örnekler
13Etik ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler -YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
• Robson, C. (Çeviri Editörleri: Çınkır, Ş ve Demirkasımoğlu, N.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması, Anı Yayıncılık , 2017. ISBN: 978-605-170-147-9 • Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Nobel Akademik Yayıncılık Ankara, 2016. ISBN: 9786055426583 • Creswell, J. W. Çeviri Editörleri: Demir, S.B. vd., Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Eğiten Kitap, Ankara, 2016. ISBN: 6054757288 • Sönmez, V., Alacapınar, F., Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık , 2019. ISBN: 978-605-170-317-6 • Teddlie, C. and Tashakkori, A., Çeviri Editörleri:Dede, Y.ve Demir, S.B., Karma Yöntem Araştırmaların Temelleri , Anı Yayıncılık, 2020. ISBN: 978-605-170-033-5 • Groat, L., Wang,D., Architectural Research Methods, John Wiley & Sons, Inc., 2002. • Ruedi, K. & Bordon, I., The Dissertation: An Architecture Student’s Handbook, Architectural Press, 2000.
 
Diğer Kaynaklar:
o Büyüköztürk, Ş. vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, 2014. ISBN: 9789944919289 o Ertekin, C. vd. Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar, TÜBA Yayınları, TÜBİTAK Matbaası, 2002. ISBN:9789758593125 o Yüksek Öğretim Kurulu, YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi. o Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tez Yazım Kılavuzu.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Yüzyüze veya uzaktan eğitim yöntemi ile sunum yapma teknikleri kullanılarak ders anlatılır ve ödev olarak verilen okumaların özetleri üzerinden tartışmalar gerçekleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%20
Ara Sınav1%20
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi4
2Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi3
3Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması3
4Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması3
5İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması3
6Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek4
7Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak3
8Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek4
9Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak4
10Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek4
11Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek3
12Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek4
13Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek3
14Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek4
15Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek3
16Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek4