PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri ve EtikARCH 501513 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Hazırlanmış bir araştırmanın yazılı, görsel ve sözel sunumunun etkin bir biçimde yapılması alışkanlığının edinir
2. Araştırma sürecini ve araştırma süreciyle ilgili temel faaliyetleri, becerileri ve etiği açıklayabilir
3. Hipotezleri ve araştırmaya yönelik araştırma sorularını açıklar; araştırma soruları için araştırma tasarlar ve yürütür
4. Bir araştırmadan toplanan verileri analiz eder ve sonuçları değerlendirir
5. Akademik metin yazma ile ilgili etik sorunları tespit eder
6. Akademik bir metin yazmak için uygun bir taslak/çerçeve/içindekiler ve strateji belirler.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, öğrencilere hem profesyonel hem de akademik bir faaliyet olarak mimari araştırma yöntemlerini tanıtmayı ve araştırma yapma yeterliklerini kazandırmayı hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda ders (i) araştırma yöntemlerini, yani bir hipotezin nasıl formüle edileceğini ve bunun için nasıl bir araştırma sorusunun ortaya konacağını, bir araştırma sorusunun araştırılması için araştırmanın nasıl tasarlanıp gerçekleştirileceğini, bir araştırmanın sonuçlarının nasıl analiz edileceğini ve sonuçların nasıl alınacağını; (ii) araştırma ve yayın etiğini; araştırma yapmak ve akademik metin yazmak konusunda ortaya çıkan etik konuları; (iii) akademik metinlerin nasıl yazılacağı; konferans bildirileri, dergi makaleleri ve tezler gibi akademik metinlerin üslubu, organizasyonu ve ana hatlarını kapsamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş
2Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Araştırma Soruları
3Bilimsel Araştırmada Planlanma: Hipotezler ve Amaçlar- Okumaların Tartışılması
4Nitel Araştırma Yöntemleri- Okumaların Tartışılması
5Nicel Araştırma Yöntemleri- Okumaların Tartışılması
6Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri; Veri Analiz Yöntemleri
7Öğrenci Sunumları/Ara Sınav
8Literatür İncelemesi ve Araştırma Tasarımı - Okumaların Tartışılması
9Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veri tabanları
10Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama- Okumaların Tartışılması
11Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama
12Makale ve Tez Yazımında Temel Kurallar ve Örnekler
13Etik ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler -YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi
14Öğrenci Sunumları
 
Kaynaklar:
• Robson, C. (Çeviri Editörleri: Çınkır, Ş ve Demirkasımoğlu, N.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması, Anı Yayıncılık , 2017. ISBN: 978-605-170-147-9 • Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Nobel Akademik Yayıncılık Ankara, 2016. ISBN: 9786055426583 • Creswell, J. W. Çeviri Editörleri: Demir, S.B. vd., Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Eğiten Kitap, Ankara, 2016. ISBN: 6054757288 • Sönmez, V., Alacapınar, F., Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık , 2019. ISBN: 978-605-170-317-6 • Teddlie, C. and Tashakkori, A., Çeviri Editörleri:Dede, Y.ve Demir, S.B., Karma Yöntem Araştırmaların Temelleri , Anı Yayıncılık, 2020. ISBN: 978-605-170-033-5 • Groat, L., Wang,D., Architectural Research Methods, John Wiley & Sons, Inc., 2002. • Ruedi, K. & Bordon, I., The Dissertation: An Architecture Student’s Handbook, Architectural Press, 2000.
 
Diğer Kaynaklar:
o Büyüköztürk, Ş. vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, 2014. ISBN: 9789944919289 o Ertekin, C. vd. Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Sorunlar, TÜBA Yayınları, TÜBİTAK Matbaası, 2002. ISBN:9789758593125 o Yüksek Öğretim Kurulu, YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi. o Çankaya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tez Yazım Kılavuzu.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Yüzyüze veya uzaktan eğitim yöntemi ile sunum yapma teknikleri kullanılarak ders anlatılır ve ödev olarak verilen okumaların özetleri üzerinden tartışmalar gerçekleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%20
Ara sınav1%20
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor