PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap TarihiAİIT 101112 + 026,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiUzaktan Eğitim
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler, Türkiye Cumhuriyeti tarihini akademik dokümanlardan öğrenecekler,
2. Türkiye’nin modernleşme sürecini değerlendirerek yorumlayabilecekler,
3. Atatürk İlkeleri ve Türk devrimini daha bilinçli olarak algılayabilecekler,
4. Derslerde verilen bilgileri günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

AİİT-101 kodlu ders, Türk İstiklal Savaşı, Atatürk İnkılâpları ve İlkeleri, Atatürkçü Düşünce, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında öğrencilere doğru bilgiler vermeyi, Atatürk İnkılâpları ve İlkeleri ve Atatürkçü düşünce etrafında Türk gençliğini yetiştirmeyi ve güçlendirmeyi amaçlayan bir derstir. Bunun yanısıra bu ders, öğrencilere tarihi ve tarihle ilgili metinleri sevdirmeyi, öğrencilerin tarihsel olaylara çok yönlü bir şekilde bakabilmesini sağlamayı ve Türkiye’nin siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel alanda gerçekleştirdiği modernleşmeyi kavramasını da amaçlamaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bulunmamaktadır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Dersin amacı, kavramların açıklanması.
218’inci ve 19’uncu Yüzyılda Avrupa ve Osmanlı İmparatorluğu; Türk inkılâbını hazırlayan nedenlere toplu bakış -1
319’uncu ve 20'inci Yüzyılda Avrupa ve Osmanlı İmparatorluğu; Türk inkılâbını hazırlayan nedenlere toplu bakış -2
4I. Dünya Savaşı
5Mondros Ateşkes Antlaşması (İşgaller, işgallere tepkiler)
6Milli mücadeleye hazırlık dönemi, kongreler yoluyla teşkilatlanma.
7Misak-ı Milli ve İstanbul'un işgali
8Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin açılışı ve TBMM'nin İstiklal Savaşını yönetimi
9San Remo Konferansı ve Sevr Antlaşması
10Savaşlar dönemi ve savaşlar döneminde dış politika gelişmeleri
11Sakarya Savaşı ve sonrasındaki gelişmeler
12Büyük Taarruz ve Başkomutanlık Meydan Savaşı, Mudanya Ateşkes Antlaşması
13Lozan Antlaşması ve sonuçları
14Genel tekrar: Makale incelemesi
15I. Dünya Savaşı sonrasında Avrupa ve dünyadaki olayların gelişimi ve Türk toplumundaki değişim (Lozan Barış Antlaşması-Özet)
16Atatürkçülük ve Atatürk İlkeleri (Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık)
17Atatürk İlkeleri (Laiklik, Devletçilik, İnkılâpçılık), bütünleyici ilkeler.
181920-1950 dönemi; siyasal alanda yapılan inkılâplar.
191920-1950 dönemi; hukuk alanında yapılan inkılâplar.
201920-1950 dönemi; toplumsal ve kültürel alanda yapılan inkılâplar.
211920-1950 Dönemi; ekonomik alandaki gelişmeler.
221920-1950 dönemi iç ve dış gelişmeler.(Montreux Boğazlar Sözleşmesi, Balkan ve Sadabad Paktları)
231920-1950 dönemi iç ve dış gelişmeler.
241920-1950 dönemi iç ve dış gelişmeler.
251950-1980 dönemi siyasal, sosyal ve kültürel alandaki gelişmeler.
261950-1980 dönemi hukuksal ve ekonomik alandaki gelişmeler.
271980'den sonraki gelişmeler.
28Cumhuriyet tarihinin genel değerlendirilmesi.
 
Kaynaklar:
Atatürk Araştırma Merkezi.(2009). Türkiye Cumhuriyeti Tarihi-I. Atatürk Araştırma Merkezi. Yahya Akyüz, Utkan Kocatürk, Ergün Aybars ve diğerleri.(2007). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I/1. Ayraç Yayınevi. Erik Jan Zürcher.(2009). Modernleşen Türkiye'nin Tarihi. İletişim Yayınevi.
 
Diğer Kaynaklar:
Ahmet Mumcu.(2006). Atatürk ilkeleri ve İnkılâp tarihi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. İlber Ortaylı.(2007). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. Alkım Yayınevi. Bülent Tanör.(1997). Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980).Yapı Kredi Yayınları. Suna Kili.(2006). Türk Devrim Tarihi. T. İş Bankası Yayınları.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dersin bir saati asenkron olarak uzaktan, bir saati yüzyüze eğitim tekniğiyle verilmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%20
Ödev28%20
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.1
2Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler; problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.1
3Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.0
4Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahip olur.4
5Alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 0
6Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.3
7Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir3
8Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.4
9Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.4
10Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. 2
11Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.4