Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Blokzincir Teknolojisine Giriş | CENG 485 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Blockchain'in temellerini anlamak |
2. Ethereum Blok Zincirini anlamak |
3. Blockchain geliştirme araçlarını kullanma becerisi kazanma |
4. Blockchain test ağlarını kullanma becerisi kazanma |
5. Solidity ile test blok zincirinde akıllı sözleşme kodu tasarlama, yazma, test etme ve dağıtma becerisi kazanma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Temel seviyeden yazılım geliştirme yaşam döngüsüne kadar blockchain teknolojisine genel bakış. İlk bölümde Blockchain'e giriş, kripto para kavramı ve diğer kripto varlıklar, akıllı sözleşmelerin temelleri ve dApp'ler, Ethereum ekosistemi ve geliştirme araçları konuları işlenecektir. Ardından, Solidity kullanarak bir test blok zincirinde akıllı sözleşmeler tasarlama, yazma, test etme, dağıtma ve sürdürme süreçleri anlatılarak yazılım geliştirme yaşam döngüsü tecrübe edilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken Yapay Zeka tarafından oluşturulan içeriği, uygun atıf yapmadan veya eğitmenin izni olmadan kendi çalışması olarak sunmak yasaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Blok Zincire Giriş |
2 | Blok Zincire Giriş |
3 | Ethereum'a Giriş |
4 | Ethereum Geliştirme |
5 | Akıllı Kontratlar |
6 | Akıllı Kontratlar |
7 | Ethereum Geliştirme Araçları |
8 | Ethereum Geliştirme Araçları |
9 | Ethereum Geliştirme Araçları |
10 | Ethereum Uygulamalarını Test Etme |
11 | Dağıtım |
12 | Bakım Çalışmaları |
13 | Blockchain Dışı Uygulamaları Entegre Etme |
14 | Proje Sunumları |
|
Kaynaklar: |
- Rishabh Garg, Blockchain for real world applications, Wiley, 2023, ISBN: 9781119903734
- Kevin Solorio, Randall Kanna, David Hoover, Hands-On Smart Contract Development with Solidity and Ethereum: From Fundamentals to Deployment 1st Edition, O’Reilly, 2019, ISBN: 9781492045267
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler laboratuvarda yapılacaktır. Öğrencilerin laboratuvara katılmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 8 | %20 |
Dönem Ödevi | 1 | %20 |
Proje | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |