Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Görsel Kültür Tarihi Kuramları | ARCH 430 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Sanat tarihi ve görsel kültür alanındaki temel kuramsal yaklaşımları kavrayabilecek, |
2. Görsel ürünleri tarihsel, sosyo-kültürel ve teorik bağlamda analiz edebilecek, |
3. Haftalık okumalara dayalı eleştirel düşünceler üretebilecek, |
4. Akademik yazım ve sunum tekniklerini geliştirebilecek, |
5. Temsil, üslup, anlatı, cinsiyet gibi kavramlar üzerine tartışmalar yürütebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ön-seminer dersi, sanat, görsel kültür ve kentsel çevrenin tarihsel çalışmasında teorik ve metodolojik meseleleri inceler. Sanat tarihsel yorumun temel konuları olan üretim, himaye, temsil, üslup ve anlam gibi kavramlar; kültürel ürünler olarak sanat ve mimarlık eserlerinin yorumuna dair farklı yaklaşımlar çerçevesinde ele alınır. Her hafta belirlenen temaya uygun metinler tartışmaya açılır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Mimari stilleri görselleştirmek ve karşılaştırmalı analizler yapmak için üretken yapay zeka araçları kullanılabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin ana kurgusunun, metodunun, amacının ve gerekliliklerinin tanıtılması |
2 | ‘Stil’ kavramı ile ilişkinin tartışılması |
3 | ‘Stil’ kavramı ile ilişkinin tartışılması - devam |
4 | ‘Ikonografi’ kavramının tartışılması |
5 | ‘Ikonografi’ kavramının tartışılması - devam |
6 | ‘Görsel Anlatım ve Anlatı’ kavramlarının tartışılması |
7 | ‘Görsel Anlatım ve Anlatı’ kavramlarının tartışılması - devam |
8 | ‘Anıt’ ve ‘Anıtsallık’ kavramlarının tanımı |
9 | ‘Anıt’ ve ‘Anıtsallık’ kavramlarının tanımı - devam |
10 | ‘Hafıza’ ve ‘Mimarlık’ ilişkisi |
11 | ‘Hafıza’ ve ‘Mimarlık’ ilişkisi - devam |
12 | ‘Hamilik’ ve ‘Mimarlık’ ilişkisi |
13 | ‘Cinsiyet’ ve ‘Beden’ konularının görsel anlatı içinde tartışılması |
14 | ‘Başkalık’ ve ‘Diğeri’ tartışması |
|
Kaynaklar: |
Peter Burke Eye witnessing: The Uses of Images as Historical Evidence Cornel University Press 2008
Berel Lang (Ed) The Concept of Style New York 1979
Erwin Panofsky Meaning in the Visual Art University of Chicago Press 1983
Donald Preziosi (Ed) The Art of Art History Oxford 1968
James Ackerman, “A Theory of Style,” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 1962.
Svetlana Alpers, “Style is What You Make It,” in The Concept of Style, 1979.
Hans Belting, "Art Historiography as Tradition", in Art History After Modernism, 2003.
Ernst Gombrich, “Style,” in International Encyclopedia of Social Sciences, 1968.
Nelson Goodman, “The Status of Style,” Critical Inquiry, 1975.
George Kubler, “Toward a Reductive Theory of Visual Style,” in The Concept of Style, 1979.
Berel Lang (ed.), The Concept of Style, 1979.
Meyer Schapiro, “Style,” in Anthropology Today, 1953.
Heinrich Wölfflin, Principles of Art History, 1915.
Alois Riegl, Questions of Style, Princeton, 1992. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, teorik anlatım ve seminer formatında yürütülür. Her hafta, seçilen kuramsal bir kavram üzerine metinler okunur, tartışmalar yapılır. Öğrencilerden haftalık kısa denemeler hazırlamaları beklenir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 14 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 0 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 0 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 0 |