Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yerin Estetiği | ARCH 350 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Dersin sonunda öğrenciler şunları yapabileceklerdir: • “Yer” fikrini kavrar. |
2. Yer estetiğinin temel kavramlarını tanımlar. |
3. Bir yerin estetik özelliklerini analiz eder ve yorumlar. |
4. Estetik bakış açısıyla doğal ve yapılı çevreleri eleştirel bir şekilde analiz eder ve değerlendirir. |
5. Estetik prensiplerini yorumlar ve kendi tasarım pratiklerine entegre eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere yer kavramını ve estetiğini tanıtır. Estetik merceğinden yerin fiziksel, sosyal, kültürel ve psikolojik boyutlarını araştırır. Okumalar, tartışmalar, vaka çalışmaları ve tasarım egzersizleri aracılığıyla öğrenciler yer estetiğiyle ilgili temel kavramlar ve fikirlerle eleştirel bir şekilde ilgileneceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş • Ders özeti • Ders taslağının ve gerekliliklerin sunumu |
2 | Estetiğe Giriş I: •Estetiğin kısa tarihi. Bir disiplin olarak estetik. |
3 | Estetiğe Giriş II: Estetiğin kısa tarihi • Bir disiplin olarak estetik |
4 | Tanımlar ve Teorik Çerçeveler I: Bir "yer"i ne oluşturur? Yer kategorileri |
5 | Tanımlar ve Teorik Çerçeveler II • "Yer"e ilişkin teoriler ve yaklaşımlar |
6 | Tanımlar ve Teorik Çerçeveler III • Yer fenomenolojisi |
7 | Yer Estetiği I: Doğaya dair teorik okumalar ve vaka çalışmaları 1 |
8 | Yer Estetiği II: Doğaya dair teorik okumalar ve vaka çalışmaları 2 |
9 | Yer Estetiği III: Vernakülere dair teorik okumalar ve vaka çalışmaları 1 |
10 | Yer Estetiği IV: Vernakülere dair teorik okumalar ve vaka çalışmaları 2 |
11 | Yer Estetiği V: Kente dair teorik okumalar ve vaka çalışmaları 1 |
12 | Yer Estetiği VI: Kente dair teorik okumalar ve vaka çalışmaları 2 |
13 | Güncel Zorluklar (meydan okumalar) ve Gelecek Perspektifleri I: "Çevresel Dönüş" |
14 | Güncel Zorluklar (meydan okumalar) ve Gelecek Perspektifleri II: "Dijital Dönüş" |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
• Augé, M. (1995). Non-places: Introduction to an anthropology of supermodernity (J. Howe, Trans.). Verso.
• Bachelard, G. (1994). The poetics of space (M. Jolas, Trans.). Beacon Press. (Original work published 1958)
• Erzen, J. N. (2015). Üç habitus: Yeryüzü, kent, yapı. Yapı Kredi Yayınları.?
Heidegger, M. (1951). Building, dwelling, thinking.
• Holl, S., Pallasmaa, J., & Pérez-Gómez, A. (2006). Questions of perception: Phenomenology of architecture. William Stout Publishers.
• Norberg-Schulz, C. (1979). Genius loci: Towards a phenomenology of architecture. Rizzoli.
• Pallasmaa, J. (2005). The eyes of the skin: Architecture and the senses. Wiley.
• Rossi, A. (1982). The architecture of the city (P. Eisenman, Ed.; J. Ockman, Trans.). MIT Press.
• Tuan, Y.-F. (1977). Space and place: The perspective of experience. University of Minnesota Press.
• Zumthor, P. (2010). Thinking architecture (3rd ed.). Birkhäuser. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bir dizi okuma/ders yapılacaktır. Ara sınav bu okumalara/derslere ve sınıf içi tartışmalara dayanacaktır. Bir dönem ödevi vardır ve öğrencilerin dönem boyunca bunu geliştirmeleri beklenir. Dönem ödevi üzerine haftalık eleştiriler/incelemeler yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Proje | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 3 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |