PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye'de Mimari Kültür Varlıklarının KorunmasıARCH 3043 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimari Mirasın korunması konusunun gelişimini anlamak
2. Mimarlık mesleğinin koruma boyutunda tarihsel süreçlerden mesleki bağlamda dersler çıkarmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders mimarlık öğrencilerine, Türkiye’deki mimari mirasın korunma çabalarını ve uğranılan kayıpları tarihsel süreçte anlatmaktadır. Ders içeriği olarak, Osmanlı Döneminde Tanzimat sonrasında başlayan süreçte, günümüze değin kültür mirasının ve mimari mirasın korunması alanındaki başlıca gelişmeler karşılaştırmalı olarak öğrencilere anlatılmakta, geçmişten günümüze mimari mirasın korunması alanındaki sorunlar, yasal mevzuatın ve koruma örgütlenmesinin gelişimi gibi konularda bilgi aktarılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1GİRİŞ: Ders bağlamının tanımı
2Temel Kavramlar: Kültür, Kültürel Miras, Koruma, Restorasyon, Bilinç, Değer Tanımları
3Türkiyede Kültürel Mirası Korumaya Giriş (Problemler, Potansiyeller, Koruma Ölçekleri ve Önlemler)
4Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı
5Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı
6Erken Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler (1920-1940)
71950'ye Kadar Olan Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler
8Taşınamayan Kültürel Mirasın Korunması Hususunda "GEEAYK" Yüksek Konseyinin Kuruluşu
9Kültürel Miras Yaklaşımları ve Anlayışında Değişimler, 1970'ler
10Yeni Mevzuat ve Yerel Kurulların Oluşumu, 1980'ler
1120. Yüzyılın Son On Senesinde Gelişmeler
1221. Yüzyılın Başlangıcında Türkiye'de Kültürel Mirasın Korunması: Yoksunluk veya Gelişim, 2000'ler
13Türkiye'de Güncel Kültürel Mirasın Korunması Sürecinin Özetle Değerlendirilmesi
14Yakın Geleceği Korumak: Modern Mimarlık Mirasının Korunmasına Dair Problemler
 
Kaynaklar:
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur.
 
Diğer Kaynaklar:
Madran, Emre. (2002). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına ilişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. Alsaç, Üstün. (1992). Türkiye’de Restorasyon. İletişim Yayınları. Vinas, Salvador Munos. (2005). Contemporary Theory of Conservation. Elsevier.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Belirli örnek ve konseptlerin tartışmalarıyla şekillenen haftada üç saatlik ders kurgusuna sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.0
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.4
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.0
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.0
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.3
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.0