PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İklim Duyarlı ŞehircilikCRP 3883 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İklim krizinin temel konuları hakkında teorik bilgi edinme
2. İklim duyarlı şehirciliğin kritik boyutları hakkında teorik/pratik bilgi edinme
3. Ulusal ve uluslararası iklim uyum deneyimlerini seçilmiş vakalar kapsamında değerlendirme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İklim değişikliği ve küresel ısınma krizleri karşısında şehir planlama bu sorunlarla mücadele için temel bir araç haline gelmektedir. Bu çerçevede ders, iklime duyarlı şehirciliği, planlama stratejilerini, tasarım yaklaşımlarını, politika çerçevelerini ve iklim etkilerini azaltmak için yenilenebilir enerji çözümlerin kente entegrasyonunu inceler. Temel konular arasında doğa temelli çözümler, suya duyarlı tasarım, yenileyici şehir modelleri ve iklim adaptasyon politikaları yer alır. Uluslararası ve ulusal vaka çalışmaları aracılığıyla, öğrenciler kentsel dayanıklılığı artıran, ekolojik yenilenmeyi teşvik eden ve sürdürülebilir enerji geçişlerini destekleyen stratejileri değerlendirmek ve uygulamak için kritik beceriler geliştireceklerdir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş Ders içeriği
2Enerji Sorununun Bağlamsal ve Kavramsal Arka Planı Sanayi Devriminden 1980'lere
3Enerji sorununun Bağlamsal ve Kavramsal Arka Planı 1980'lerin ortasından sonra Kentsel iklim bilimi – temel sorunlar
4Şehirler ve iklim değişikliği: Enerji geçişinde kentler
5İklim değişikliği ve kent planlama - I Yapılı çevre
6İklim değişikliği ve kent planlama - II : Yapılı çevre II
7İklim değişikliği ve kent planlama - III: Doğal çevre ve tarım
8İklim değişikliği ve kent planlama - IV: Enerji
9Politika ve Uygulama Dinamikleri
10Uluslararası Vakalar Uluslararası/ulusal vakaların bağlam temelli süreç odaklı tanımı ve açıklaması
11Uluslararası Durumlar Uluslararası/ulusal durumların bağlam temelli süreç odaklı tanımı ve açıklaması: İklime duyarlı mahalle tasarımı
12Öğrenci Sunumları I - Seçilen alan çalışmaları
13Öğrenci Sunumları II - Seçilen alan çalışmaları
14Tartışma ve değerlendirme
 
Kaynaklar:
Stephen M. Wheeler and Timothy Beatley, 2014.The Sustainable Urban Development Reader (Third Edition) Routledge, London and New York. Peter Droege 2018. Urban Energy Transition: Renewable Strategies for Cities and Regions Elsevier Science Peter Droege. 2006. The renewable city : a comprehensive guide to an urban revolution Wiley-Academy Raquel Pinderhughes.2004. Alternative Urban Futures : Planning for Sustainable Development in Cities throughout the World. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers
 
Diğer Kaynaklar:
Woodrow W. Clark (ed). 2018. Sustainable cities and communities design handbook : green engineering, architecture, and technology.Elsevier Nan Ellin. 2013. Good Urbanism: Six Steps to Creating Prosperous Places. Springer
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftada 3 ders saati olarak gerçekleştirilir. Öğretim politikası bilgi birikimine ve pratik çalışmalara uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam1%30
Durum Çalışması1%20
Yoklama14%5
Sınıf Katılımı1%5
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)140,507,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)16,006,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)13,003,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)19,009,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.4
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.4
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.3
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.4
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.4