Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İklim Duyarlı Şehircilik | CRP 388 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İklim krizinin temel konuları hakkında teorik bilgi edinme |
2. İklim duyarlı şehirciliğin kritik boyutları hakkında teorik/pratik bilgi edinme |
3. Ulusal ve uluslararası iklim uyum deneyimlerini seçilmiş vakalar kapsamında değerlendirme |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
İklim değişikliği ve küresel ısınma krizleri karşısında şehir planlama bu sorunlarla mücadele için temel bir araç haline gelmektedir. Bu çerçevede ders, iklime duyarlı şehirciliği, planlama stratejilerini, tasarım yaklaşımlarını, politika çerçevelerini ve iklim etkilerini azaltmak için yenilenebilir enerji çözümlerin kente entegrasyonunu inceler. Temel konular arasında doğa temelli çözümler, suya duyarlı tasarım, yenileyici şehir modelleri ve iklim adaptasyon politikaları yer alır. Uluslararası ve ulusal vaka çalışmaları aracılığıyla, öğrenciler kentsel dayanıklılığı artıran, ekolojik yenilenmeyi teşvik eden ve sürdürülebilir enerji geçişlerini destekleyen stratejileri değerlendirmek ve uygulamak için kritik beceriler geliştireceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş Ders içeriği |
2 | Enerji Sorununun Bağlamsal ve Kavramsal Arka Planı Sanayi Devriminden 1980'lere |
3 | Enerji sorununun Bağlamsal ve Kavramsal Arka Planı 1980'lerin ortasından sonra Kentsel iklim bilimi – temel sorunlar |
4 | Şehirler ve iklim değişikliği: Enerji geçişinde kentler |
5 | İklim değişikliği ve kent planlama - I Yapılı çevre |
6 | İklim değişikliği ve kent planlama - II : Yapılı çevre II |
7 | İklim değişikliği ve kent planlama - III: Doğal çevre ve tarım |
8 | İklim değişikliği ve kent planlama - IV: Enerji |
9 | Politika ve Uygulama Dinamikleri |
10 | Uluslararası Vakalar Uluslararası/ulusal vakaların bağlam temelli süreç odaklı tanımı ve açıklaması |
11 | Uluslararası Durumlar Uluslararası/ulusal durumların bağlam temelli süreç odaklı tanımı ve açıklaması: İklime duyarlı mahalle tasarımı |
12 | Öğrenci Sunumları I - Seçilen alan çalışmaları |
13 | Öğrenci Sunumları II - Seçilen alan çalışmaları |
14 | Tartışma ve değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Stephen M. Wheeler and Timothy Beatley, 2014.The Sustainable Urban Development Reader (Third Edition) Routledge, London and New York.
Peter Droege 2018. Urban Energy Transition: Renewable Strategies for Cities and Regions
Elsevier Science
Peter Droege. 2006. The renewable city : a comprehensive guide to an urban revolution Wiley-Academy
Raquel Pinderhughes.2004. Alternative Urban Futures : Planning for Sustainable Development in Cities throughout the World. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Woodrow W. Clark (ed). 2018. Sustainable cities and communities design handbook : green engineering, architecture, and technology.Elsevier
Nan Ellin. 2013. Good Urbanism: Six Steps to Creating Prosperous Places. Springer
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 3 ders saati olarak gerçekleştirilir. Öğretim politikası bilgi birikimine ve pratik çalışmalara uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %30 |
Durum Çalışması | 1 | %20 |
Yoklama | 14 | %5 |
Sınıf Katılımı | 1 | %5 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 3,00 | 3,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 9,00 | 9,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 3 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |