Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Rehberlik ve Özel Eğitim | CEC 114 | | | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rehberlik ve psikolojik danışmanın hizmet alanlarına, problem alanlarına, öğretim basamaklarına ve temel işlevlere göre sınıflandırmasını yapar. |
2. Eğitsel rehberliğin önemini kavrar. |
3. Mesleki (kariyer) psikolojik danışma ve rehberliğin ilkelerini ve uygulanma alanlarını kavrar. |
4. Kişisel/sosyal psikolojik danışma ve rehberliği açıklar. |
5. Bireyi tanıma tekniklerini açıklar. |
6. Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirmenin önemini kavrar. |
7. Özel eğitimin temel ilkelerini açıklar. |
8. Özel eğitimde değerlendirmenin nasıl yapılacağını açıklar. |
9. Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamanın önemini kavrar. |
10. Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetlerinin önemini kavrar. |
11. Zihinsel yetersizliği, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizliği, dil ve konuşma bozukluğu olan, öğrenme güçlüğü olan, duygu davranış bozukluğu olan, otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerin karakteristik özelliklerini ve bu öğrencilerle yürütülecek eğitim uygulamalarının içermesi gereken temel öğeleri açıklar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri, özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Temel Kavramlar |
2 | Tarihçe |
3 | Rehberlik Modelleri |
4 | Rehberlik Hizmetlerinin Sınıflandırılması |
5 | Rehberlik Hizmetlerinin Sınıflandırılması |
6 | Mesleki Rehberlik |
7 | Eğitsel Rehberlik |
8 | Kişisel Sosyal Rehberlik |
9 | Kişisel Sosyal Rehberlik-Arasınav |
10 | Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmet Alanları |
11 | Bireyi Tanıma Teknikleri |
12 | Test Teknikleri ve Testdışı Teknikler |
13 | Rehberlik Hizmetlerinin Örgütsel Yapısı: Rehberlik ve Özel Eğitim Hizmetleri |
14 | Özel Gereksinimli Çocuklar |
|
Kaynaklar: |
Şahin, Cengiz (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik Pegem Akademi (2016).
|
|
Diğer Kaynaklar: |
İbrahim H. Diken (Ed.) Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Pegem Akademi. (2021). |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık 3 saat teorik olmak üzere yürütülecektir.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
Presentation | 1 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |